Ska bygga nytt fritidshus(70 + 30kvadrat) som jag ska bo permanet i senare.
Vilken värmepump ska jag satsa på??
Ska ha golvvärme i det "stora" huset.
Vet ej vad jag ska ha för typ av värme i det lilla(gäststuga).
Det är ca 5meter mellan husen
 
Min personliga uppfattning är "inte alls", men så har jag dålig erfarenhet både av en IVT480 och den nuvarande IVT495:an som ersatte 480:n när den inte var värd att reparera.

Jag tror att om jag alls skulle satsa på en värmepump i ett så litet hus så skulle det antingen bli en liten bergvärmepump (eller jord, eller sjö) eller en luft-luftvärmepump. Den första typen för att de verkar vara väldigt driftsäkra (min svärmors värmepump var 21 år när den fick bytas ut för att det började bli svårt att få tag på reservdelar) och den andra för att de är relativt billiga.

Sen tror jag att vad gäller varmvatten så skulle jag nog hellre satsa på solfångare plus en elpatron, för det där med en värmepump som genererar både värme och varmvatten verkar inte vara nån riktigt bra ide eftersom det blir så kass verkningsgrad.

Men det är jag, det. Fler frånluftsvärmepumpar tror jag inte det blir för min del. Det verkar vara en skitlösning.
 
Min personliga uppfattning är "inte alls",
Jag håller med föregående talare. Min FVP höll 14 månader (Nibe 310 57.000:- inkl installation och bortmontering av gamla maskinen).
Vänta med frånluftvärme tills en ersättare för propan har kommit.
Däremot är det fel att det är sämre verkningsgrad då man gör både varmvatten och radiatorvatten med samma VP.
Växelventilen sköter de två temperaturerna som radiatorvatten och tappvarmvatten kräver.

Varför inte köpa en liten direktförångande maskin med endast 30 meter borrhål?
Se http://www.saveitnaturvarme.se/direkt.htm (den kända "Marcus" maskinen har fått nytt liv)
 
En frånluftare som inte är konstruerad som de övriga är Comfortzone CE50. Den har förhoppningsvis bättre livslängd. Den är på 5 kW och har en scrollkompressor som normalt sitter i berg/markvärmepumpar. Det hus du planerar är dock för litet för CE50. Det behöver minst 150 m3/h i ventilationsflöde och det innebär min ca 120 m2 golvyta. Jag skulle nog satsa på kamin eller/och luft/luft-värmepump om jag vore du.
 
BAS skrev:
Min personliga uppfattning är "inte alls",
Däremot är det fel att det är sämre verkningsgrad då man gör både varmvatten och radiatorvatten med samma VP.
Den killen som var från LVT och bytte ut den trasiga styrdatorn sa att 495:ans effektivitet till stor del har ett direkt förhållande till hur varmt vattnet är i tanken. Ju större diff mellan vattentemperaturen och borrhålets temperatur, dess hårdare får kompressorn jobba. Något jag sen även hört från andra håll.

Så rimligtvis borde en vettig pump som bara genererar elementvärme kunna bli väldigt effektiv eftersom den sällan behöver gå högre än 30-35 grader när det är som kallast ute medans en värmepump som ska göra varmvatten alltid måste kämpa sig upp till 45-50 grader.

Eller?
 
Så rimligtvis borde en vettig pump som bara genererar elementvärme kunna bli väldigt effektiv eftersom den sällan behöver gå högre än 30-35 grader när det är som kallast ute medans en värmepump som ska göra varmvatten alltid måste kämpa sig upp till 45-50 grader.

Eller?
Ja, korrekt.
Jag har nu 36 grader C utgående för radiatorvatten. Kalla sidan håller ca 3 grader på ingående.
Nu gör jag inte varmvatten med värmepumpen men om jag hade gjort det så hade jag kört upp den mellan 45 och 50 grader C.
Växelventilen växlar mellan att värma radiatorvatten och acktanken.
Det går även att värma en kombinerad radiatorvattentank och acktankt till 50 grader C och shunta ut radiatorvattnet. Ett "hål i huvet" system som kostar många extra pengar i kompressorström.
Jag kör min kompressor med så låg strömförbrukning som möjligt.
 
BAS skrev:
Det går även att värma en kombinerad radiatorvattentank och acktankt till 50 grader C och shunta ut radiatorvattnet. Ett "hål i huvet" system som kostar många extra pengar i kompressorström.
Jag kör min kompressor med så låg strömförbrukning som möjligt.
Åhå. Jag trodde det var kutym att det var så det gjordes. Det är i alla fall så 495:an gör enligt teknikern på LVT, men jag visste redan att pumpeländet är skräp och ett felköp. Känns hårt att bli snuvad på en j-a massa tusenlappar för en undermålig produkt. Tack för det IVT...

Så Takten, även om du fortfarande funderar på en frånluftsvärmepump så undvik 495:an. Eftersom de har samma grundkonstruktion, samma styrdator och till och med samma användarmanual så betyder nog det att du även ska undvika 490:n som pesten.

Hur övriga marknadens frånluftsvärmepumpar funkar vet jag iofs inte...
 
Tack Mau!
Ska inte köpa någon 495:a.
Jag har varit i kontakt med en återförsäljare till ComfortZone och han sa inget om att mitt hus var för litet.
Ska ta kontakt med återförsäljaren igen och höra vad han säger om vilken luftmängd CE50:an kräver
 
Ett tips är att kolla att datorn i de pumpar du funderar på har möjlighet att generera nån form av statistik. Våran pump kan inte visa någon form av historik över huvud taget utan visar bara vad den gör just nu. Våra bekantas Nibe bergvärmepump har en statistikfunktion som tex kan berätta hur mycket el den kört. Mycket praktiskt.

Är det nånting jag kommer ha som krav nästa gång så är det det. Då har man större möjlighet att tex verkligen trimma in en BRA värmekurva så pumpen går så optimalt som möjligt. Dessutom har man nåt att slå i huvudet på säljaren om det blir dispyt om hur bra pumpen faktiskt fungerar i praktiken jämfört med vad de lovat. ;D
 
Har fått svar från min kontakt:
150m3/h är min flöde enl läge 1 på fläkten.

Fläkten har 5 lägen.

I mitt fall så kommer luften att bytas ca 1 ggr per timme.....

Ska även kontrollera om pumpen har driftshistorik

Återkommer med svar
 
På CE50 kan man läsa av:

Av värmepumpen producerade kWh

Tillskott kWh

Antal driftstimmar hos värmepumpen

Totalt antal timmar

Man kan även ansluta en pc via en seriell utgång för att logga temperaturer, varvtal mm
 
BJohan skrev:
Jag skulle nog satsa på kamin eller/och luft/luft-värmepump om jag vore du.
Jag har funderat på detta men är inne på att ha golvvärme. Det är ju billigare(initialt) att satsa på kamin och luft/luft, det blir svårt och kostsamt att installera golvvärme efteråt om man vill det.
 
Var inne på SVEP's hemsida och ComfortZone fanns inte bland SVEP-godkända pumpar. :(
Är det någon som vet varför?
 
SVEP godkänner bara värmepumparfrån företag som är medlemmar i SVEP. Comfortzone är inte medlem. Varför kan man bara spekulera i, kanske det är hög medlemsavgift, Comfortzone är ju ett litet företag. Jag såg att IVT numera är medlem. IVT måste ha blivit medlem nyligen för jag vet att de inte varit medlem tidigare, och därmed inte heller haft några produkter med på listan över godkända värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.