Hej!

Jag funderar på att lägga golvvärme i med befintlig golvspånskiva, finns det spårfräsar för trä som motsvarar de som finns för betong ?
Vad använder man annars? handöverfräs??

/Håkan
 
Handöverfräs med hålkälsstål funkar, blir några vändor men man tjänar "en del" på det *ler*

/Kent
 
Hej Hahel!

Slangen är förmodligen 20 mm och spridningsplåten bygger på ytterligare ett par mm.

Lämplig fräs torde vara 24 mm, och jag föreslår en notfräs i en handöverfräsmaskin styrd av en stångcirkel eller schablon för att klara av de 180-gradiga kurvorna

Såga raksträckorna med en handcirkelsåg styrd av skena.  

Sedan är frågan om Dina golvspånskivor år tillräckligt tjocka för denna operation.

per

 
Tack allesammans för tipsen, jag måste kolla upp golvspånets tjocklek.

Liten sidofråga som kanske hör hemma i annan sektion av forumet.
Jag misstänker att det kommer bli tunnt med material (om något) i skårorna.

Hur gör man för att fixa hållfashet/böjstyvheten, vilken riktning bör man lägga spåren?
(Tvärs golvreglarna?) och måste jag på med golvspån+gips/spackel för att få det stabilt nog för klinker?

/Håkan
 
Själv hade jag nog försökt lägga ett lager golvspån under dessa spånskivorna så slipper man fundera så himla mycket och kan gå på det medan man jobbar. För klinker så måste du ha golvgips som underlag. Glöm inte att märka ut ordentligt så du inte drar skruvar i rören! Lätt man glömmer just det och sen står man där.

Om det är våtrum så tänk på fall kontra klinkersstorlek, är trevligare att bygga fallet med gipsskivorna och masonit än att dra upp det med flytspackel eller ännu värre fixet *rys*

Är det våtrum så skall det vävlappar på varenda liten skruv med samt remsor i skarvar, ett perfekt underarbete gör det mycket lättare att få det snyggt, fixen fixar inte allt.
Och om det är våtrum så tänk på skruvarna till toastolen, det skall vara varmt om fötterna där, inte blött *s* och just det är grymt lätt att missa.

/Kent
 
ByggaNytt skrev:
Denna (22mm för 20-slang) körde jag med:
[länk]

och så här blev det:
[länk]
Välskruvat!

Jag har också lagt golvvärme, men under spånskivorna. Hur går det med rörens värmeutvidgning? Rören ligger ju dikt an trä hela tiden.

Mina rör "växer flera cm/raksträcka. Naturligtvis beroende på hur långa sträckorna blir.
 
Jo, mångra skuv blev.... fick tidvis kyla ned skruvdragarna med tryckluft när tempot var som värst ;)
Jag har inte märkt några problem med utvidgning, jag gjorde ju egna "vändplattor" samt limskruvade golvgips överallt så mina slangar har ingen möjlighet att ta vägen någonstans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.