Hej,

Jag ska fräsa in en Hide the lite profil thin i en IKEA täckskiva :

7501294p.jpg
7501294m.jpg

Det är 2 skivor som behöver fräsas, en på nära 2.40 och en på 60 cm.

Ska man hyra en finare fräs för detta eller ska man köpa en fräs? Och vilken typ av fräs är bäst för detta jobbet?
 
Jag har en cirkelsåg(Bosch GKS 165) men vad jag kan se så kan man inte ändra sågdjupet så pass mycket.
 
Fräs med skena är det du behöver, hyr om du inte har mer jobb för den.
 
Stefan N skrev:
Fräs med skena är det du behöver, hyr om du inte har mer jobb för den.
Aha, ja, alternativet var annars fräs med anslag eller att man körde efter en rätskiva. Men jag har inget annat jag ska fräsa och har egentligen aldrig känt behov av en fräs. Ska jag köpa en så kostar den väl 1500 kr iallafall och då är det ändå utan skena. Ska man hyra så är det troligen inte merän par 100 lappar.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att sågdjupet inte går att ändra så att det går att spåra med den.
Nu har jag aldrig provat just den sågen du har men på de jag använt går sågdjupet att ställa från noll.
 
sblixten skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att sågdjupet inte går att ändra så att det går att spåra med den.
Nu har jag aldrig provat just den sågen du har men på de jag använt går sågdjupet att ställa från noll.
Kontrollerade manualen och det verkar gå att justera. Dock så är frågan hur bra det blir att köra med en cirkelsåg här? Känns som ganska mycket extra jobb med tanke på att rätskivan måste flyttas för varje spår man ska göra tills man kommer upp i 20,4 mm.
 
snowjim skrev:
Kontrollerade manualen och det verkar gå att justera. Dock så är frågan hur bra det blir att köra med en cirkelsåg här? Känns som ganska mycket extra jobb med tanke på att rätskivan måste flyttas för varje spår man ska göra tills man kommer upp i 20,4 mm.
Förmodligen mindre extra jobb än det tar att åka och hyra en fräs ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och du tror det blir samma resultat?
 
Stefan N skrev:
Och du tror det blir samma resultat?
Det gör ju inget om det slår på en millimeter vare sig i sidled eller djup i ditt fall, då profilen täcker det.
Så slutresultatet kommer definitivt bli detsamma.
 
Lättast är ju att såga yttermåtten först sen 1 eller 2 snitt emellan
Remsorna som blir emellan bryter du bort med kniv eller stämjärn
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kollade med Cramo och de skulle ha 170 kr exkl moms och försäkring för själva handöverfräsen och sen stålen köper man och det kostar 200 kr exkl moms. Så totalt lär det hamna på ca 500 kr inkl allt för att hyra den 1 dag.

De har inga handöverfräsar så följer skenor utan man använder ett anslag säger de.

Skulle jag köpt någon så skulle det troligen vara denna Makitan : https://www.toolab.se/product/RP0900K-Makita-Overhandsfras-8mm-900W men det är ändå 1500 kr sen plus stål på det.

Inte självklart val direkt.

Kanske man kan köra med cirkelsågen ändå. Vet dock av erfarenhet sen jag sågade täckskivor att det blir ju inte 100% rakt även med rätskiva monterad, d.v.s man kan känna ojämnheter i träet även om det inte syns, kanske det spelar mindre roll?

I detta fallet är det som sagt en 2400 mm skiva och en 600 mm skiva.
 
Hur tjock är skivan? 13mm? och urtag 9?
 
Täckskivan från IKEA är 13 mm tjock och bredden för listen kan man se i min översta post är 20.4 mm antar att 20 mm fungerar bra då med lite våld.

Uttag är jag inte helt med på men du kanske menar hur långt ifrån kanten? Bänkskåpen är 60 breda och bänkskåpen är 38,6 cm. Jag gissar på att man vill ha listen ca 8-9 cm in vilket då gör att den hamnar mitt över bänkskivan.
 
Ska täckskivan sitta under överskåpen? Om så varför inte bara såga ett spår för listen?
 
dof skrev:
Ska täckskivan sitta under överskåpen? Om så varför inte bara såga ett spår för listen?
Jag antar att du menar varför man inte sätter listen direkt i väggskåpen? Jo för att täckskivan är 13 mm tjock och fräsningen ska ner ca 9 mm, det blir då 4 mm spånskiva kvar som ska hålla underdelen. Efter samtal med IKEA så höll de med om att det inte var någon bra idé alls, särskilt med tanke på att detta spåret ska gå genom samtliga väggskåp. Dessutom sitter det fula skruvar på undersidan som man gärna vill täcka över med täckskivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.