Grabben ska snart börja övningsköra och vi har bara automatväxlade elbilar och hybrider i familjen. Så vi har kommit överens om att bil ska köpas in för övningskörning. Bilen ska sedan övergå till grabben när körkortet är klart.

Jag insåg dock snabbt att detta är något jag inte kan något om, överhuvudtaget.
Så då tänkte på alla billkunniga på Byggahus och all hjälp jag skulle kunna få här :cool:

Några frågor och önskemål.

1. Är det någon värdegräns, milgräns, man allmänt bör hålla sig över för att hitta en bil som kan fungera bra med löpande service och allmänt underhåll? Går det att hålla sig under 30 000 kr och hitta "rätt"

2. Jag hade först tänkt att hålla mig till Svenska eller tyska bilar, med tyska räknar jag även in Skoda och Seat. Fördomsfullt eller vettigt?

3. Grabben är helt ointresserad av bilar och hästkrafter. gott om utrymme och bekväm är bra, men som inte är farlig att göra en omkörning i. D v s det finns lite kraft när det behövs.

4. Ingen av oss gillar att meka med bilar, men jag kan om jag måste. Jag förstår också värdet i att en ny bilägare lär sig grunderna i mekaniken. Så ett märke och modell där det finns gott om delar att tillgå, gärna tredjepartsdelar.

5. Manuellt växlad. Bränsle mindre intressant.

6. Vettig försäkringskostnad för en ung man.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Grovt generaliserat är japanska betydligt mindre benägna till att strula än andra. VW-koncernen har haft många motorer med stora problem, så där måste man kika mer noggrant på modell
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Du tar ett klokt beslut. Jag köpte en begagnad bill till mina grabbar och det var en bra investering. Dom höll sig nyktra och lärde sig att bilägandet kostar. Jag slapp låna ut min bil och gräl om bucklor.
De älskar fortfarande deras första bilar skarpt.
Nu kommer du få massor av bra tips. Det är personligt präglat.
Våra bilar låg i 10.000 kr klassen, motsvarande kanske 25.000 nu. Fördelen med de flesta äldre bilar: mindre elektronik som strular. Oftast mer lättmekat.
Svenska och tyska bilar har tyvärr oftast en prislapp ett snäpp högre än andra märken. Har du en viss bil i kikaren, googla lite efter kända fel och katastrofer.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jag skulle nog rekommendera Volvo S40/V40 från 2003/2004 med 2-liters motor. INTE 1,8 gdi.
Leta upp en bil som är så gott som rostfri med hyfsat få mil (< 17')
Enkel att serva = billigt, delar kostar inte skjortan och har däck i normal storlek som inte kostar multum.
 
Slår ett slag för Volvo 440/460 från typ -95.
Ruskigt "tråkiga" bilar eftersom de bara fortsätter fungera och inte går sönder.
Finns ofta lågmilade och pensionärskörda ute på blocket för 8-15 tusen.

De senare modellerna hade AC samt styrservo, vilket ju är rätt trevligt.
 
Våra två barn har en Kia Rio från 2011 som vi köpte ny till frugan på den tiden. Den är sjukt billig i drift och har inte strulat någonting mer än ett bromsok som hängt sig en gång pga en trasig gummitätning. Dessutom rätt så rolig att köra. En mycket prisvärd bil. Kia ligger i samma klass som japanerna när det gäller tillförlitlighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Svår fråga faktiskt. Vill man åka något som är helt, utan rost och som inte behöver meckas med hela tiden så är ju inte utbudet under 30k speciellt stort. Just nu får man konstigt lite och gammal bil för pengarna.

Vi har en Polo 2015 som vi övningskört i och som lär övergå till att bli ungdomsbil. Köptes för 115kkr 2016 och säljes nog snabbt för 95 nu (inte till salu). Kan man ligga ute med pengarna kan man köra "modern" bil utan att det behöver kosta speciellt mycket, varken i drift eller värdeminskning.

För VWs 1.2TSI motorer är 2015 den magiska årgången då tidigare års motorproblem gick upp i rök.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Grovt generaliserat är japanska betydligt mindre benägna till att strula än andra. VW-koncernen har haft många motorer med stora problem, så där måste man kika mer noggrant på modell
Är det så? Att Japanska bilar har gott rykte vet jag, men jag lider nog av att favorisera Tysk och Svensk ingenjörskonst lite för högt. Jag ska inte räkna bort Japanska bilar då, även lite äldre? Hur är det med reservdelar mm? Går det att hitta lika lätt som till Europeiska bilar för äldre varianter?
 
Det är ju ingen slump att Toyota har toppat bilprovningens statistik över felfria bilar i flera år.
 
  • Gilla
FreddeLind och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du tar ett klokt beslut. Jag köpte en begagnad bill till mina grabbar och det var en bra investering. Dom höll sig nyktra och lärde sig att bilägandet kostar. Jag slapp låna ut min bil och gräl om bucklor.
De älskar fortfarande deras första bilar skarpt.
Nu kommer du få massor av bra tips. Det är personligt präglat.
Våra bilar låg i 10.000 kr klassen, motsvarande kanske 25.000 nu. Fördelen med de flesta äldre bilar: mindre elektronik som strular. Oftast mer lättmekat.
Svenska och tyska bilar har tyvärr oftast en prislapp ett snäpp högre än andra märken. Har du en viss bil i kikaren, googla lite efter kända fel och katastrofer.
Jag har inget speciellt i åtanke ännu, därav tråden. Jag tänkte att jag skulle börja ha koll på visa modeller för ett köp senare i år. Grabben fyller vid årsskiftet. Då har jag hunnit skaffa mig en uppfattning om vad som är ett bra pris eller inte.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Våra två barn har en Kia Rio från 2011 som vi köpte ny till frugan på den tiden. Den är sjukt billig i drift och har inte strulat någonting mer än ett bromsok som hängt sig en gång pga en trasig gummitätning. Dessutom rätt så rolig att köra. En mycket prisvärd bil. Kia ligger i samma klass som japanerna när det gäller tillförlitlighet.
Vi kör två Kia idag, och som nya är det ju helt ok. Livet var lättare med bilar när vi ägde bilarna och de gärna var lite äldre redan när vi skaffade dem. Då kunde bilarna gå i arv. Sen började vi med privatleasing och alla sådana möjligheter försvann.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Svår fråga faktiskt. Vill man åka något som är helt, utan rost och som inte behöver meckas med hela tiden så är ju inte utbudet under 30k speciellt stort. Just nu får man konstigt lite och gammal bil för pengarna.

Vi har en Polo 2015 som vi övningskört i och som lär övergå till att bli ungdomsbil. Köptes för 115kkr 2016 och säljes nog snabbt för 95 nu (inte till salu). Kan man ligga ute med pengarna kan man köra "modern" bil utan att det behöver kosta speciellt mycket, varken i drift eller värdeminskning.

För VWs 1.2TSI motorer är 2015 den magiska årgången då tidigare års motorproblem gick upp i rök.
Det är ju en viktig sak i det hela. Är 30000 en realistisk budget för att få en bra säker bil? Budgeten är satt mer efter vad som känns bra, snarare än vad vi kan ha råd med. Så lite till går ju att skjuta till om det lönar sig.
 
Bart Bart skrev:
Det är ju en viktig sak i det hela. Är 30000 en realistisk budget för att få en bra säker bil? Budgeten är satt mer efter vad som känns bra, snarare än vad vi kan ha råd med. Så lite till går ju att skjuta till om det lönar sig.
Det beror ju på. Ingen kan ju säga att man inte kan åka runt i en bil för 30kkr. Det går ju. Säkert utan större problem dessutom. Men den är 20 år gammal och har rullat 20000mil.

Storebror golf i samma årgång, lite mer bil än en Polo.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volkswagen_golf_5_dorrar_1_2_tsi_style_euro_6/108790034
 
J Jan_G skrev:
Jag skulle nog rekommendera Volvo S40/V40 från 2003/2004 med 2-liters motor. INTE 1,8 gdi.
Leta upp en bil som är så gott som rostfri med hyfsat få mil (< 17')
Enkel att serva = billigt, delar kostar inte skjortan och har däck i normal storlek som inte kostar multum.
Finns inga rostfria s/v40 som är 20 år gamla
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
galento
Vi har en billig -91 940 som reservbil och visst tar man sej fram i en sådan.
Dessutom skattefri och billig att äga och reparera. + 30k mil men går mkt fint.
Denna är 130hk modellen med manuell plus överväxel men vi har haft en -93
940 med aut som funkade fint också.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.