Hej!

Hittade ingen aktuell tråd som behandlade detta ämne.
Tänkte höra om någon här har erfarenhet av de förmedlingstjänster som finns idag?
Vad jag hört så är Novasol, Stugknuten och AirBnb de mest populära. Men vilken är bäst?
Vilken beläggning brukar ni hamna på i juni-augusti i södra Sverige?

Hälsningar, Bertil :)
 
  • Gilla
Agite
  • Laddar…
Hyra ut för en vecka eller helg i taget eller för en säsong i taget?
 
En hel säsong var tanken :)
 
Vore de inte bäst då att annonsera i lokaltidningen eller annat lokalt media och sköta avtal själv som många gör när de hyr ut sitt hus eller lägenhet
 
T
B Bergun skrev:
Hej!

Hittade ingen aktuell tråd som behandlade detta ämne.
Tänkte höra om någon här har erfarenhet av de förmedlingstjänster som finns idag?
Vad jag hört så är Novasol, Stugknuten och AirBnb de mest populära. Men vilken är bäst?
Vilken beläggning brukar ni hamna på i juni-augusti i södra Sverige?

Hälsningar, Bertil :)

Av egen erfarenhet så gav blocket överlägset bäst resultat.
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
Stugknuten är bäst för hel veckor.
 
Vi har hyrt ut via https://www.interchalet.de under många år. De inriktar sig på den Tyska/ Europeiska marknaden.
Hyffsat bra betalt och haft alla veckorna uthyrda under sommaren under flera års tid.
Vi har dock sålt huset nu, men kan rekomendera dem, deras procentsats för detta är dock något hög, men har fungerat klanderfritt.
 
Hej igen,
Har lite mer tid så kan svara bättre med mina erfarenheter.
I början testade jag Blocket men fick inte så mycket intresse.
Stugknuten har varit bäst. Den kostar typ 300kr året och vi får allt uthyrt veckovis under högsäsong.
Airbnb är bra för mindre dagar under lågsäsong när Tyskarna, Holländarna är på resan.
 
  • Gilla
belrain
  • Laddar…
Kör med stugknuten, blocket och Airbnb och funkar bra. Grannen har kört med novasol och är grymt missnöjda med dem och ska lägga ner uthyrningen genom dem.
 
Har du kollat Qasa AB? De annonserar sina objekt på Blocket och verkar bra. Tar 5%, om jag minns rätt.
 
Tack för alla svar!
Tänker att jag testar Blocket, Stugknuten samt Airbnb. Får återkomma hur det gått :)
 
  • Gilla
Juthstrand och 1 till
  • Laddar…
Intressant tråd tycker jag. Jag och några släktningar har i år för första året lagt ut ett fritidshus i Stockholms skärgård för uthyrning. Vi var lite sena ut pga renoveringar men annonsen kom ut efter påsk och det är lite blandade erfarenheter än så länge. Vi har lagt ut på stugknuten, blocket och airbnb. Hittils har vi bara fått uthyrt via airbnb där vi satt minimum 3 nätter. Vi har fått några som valt 7 och 6 nätter och några med 4 och en med tre nätter. Nästan bara utlandsturister. Blocket har genererat några mailväxlingar men ingen som gått hela vägen med bokningen. Stugknuten har genererat 2 mail men inga bokningar. Så so far är airbnb bäst och enklast för alla, med bokning, betalning och allt annat som ratingsystem, meddelanden mm direkt i appen. Haken är att man kan få "hål" i sin kalender då det inte går att styra sin uthyrning enligt det klassiska vecko och weekend konceptet.

Till nästa sommar ska vi nog köra samma upplägg men till en början bara tillåta minimum 7 nätter på airbnb, för att senare gå ner till färre nätter ju närmare sommaren vi kommer iaf det uppstår luckor. Idealiskt är någon som hyr flera veckor i streck. Jag har fått några sådana förfrågningar men inga avslut. En del människor från blocket mailar frågor fram och tillbaka och sen när det är dags för att boka så hör man inte av dom.. Trist och tar massa energi. Önskar alla kunde köra via airbnb istället :)
 
Vi hyr också ut via https://www.interchalet.de
Jag kan bara rekommendera! Vi har haft cirka 19 bokade veckor och fått rätt bra betalt. De erbjuder även försäkring och avbokningsskydd numera vilket känns väldigt tryggt! Personalen som sitter i Tyskland är supertrevliga och samliga talar Svenska. Vill ni har mer information om interchalet då får ni gå in på deras "svenska" sida som riktar sig mot stugägare www.hyrutstugan.se (y)(y)
 
Jag använde stugnet, https://www.stugnet.se, för att hyra ut förra sommaren. Det är en site som är alldeles gratis. På 1,5 veckor i april hade jag hyrt ut ALLA 10 veckorna genom dom. Hur bra som helst!
 
Puffar denna tråd.
Vi tänkte köra på airbnb.
Ngn som upplevt problem med hyresgäster? Några som vill boka har inga referenser eller styrkt id.
Vad säger grannar osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.