Nu är taket bytt, som jag misstänkte var det läckage. Taket bytt, det dåliga trät är bytt, muraren putsade och fixade alla sprickor istället för endast det överenskomna dock 😅 nu undrar jag vad tusan jag ska måla med… ingen aning om vad de lagade med för typ av bruk men det smälter in skrämmande väl i resten förutom färgmässigt. Så jag hoppas man använt korrekt bruk och puts. De hade börjat innan jag hann säga något så alla sprickor lagades utöver det vi kommit överens om… ingen aning om varför.
Vart kan jag ta bitarna för att ta reda på färg? Vet verkligen färghandeln?😅och jag ska vänta 6 veckor med grund och målning enligt alla instruktioner jag hittat. Kan ju inte måla i November men vill inte heller ha det obehandlat hela vintern? Inga kilgissningar tack🙏🏻det klarar jag bra själv med Google 😂 bild på framsidan och baksidan av bitar som knackats loss
 
  • En hand håller en bit av vitaktig sten eller mineral med grövre textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två oregelbundna bitar av porös sten på en svart vävtextil. Varierande textur och färg. Geologi eller byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Du kan inte måla på det där, bild på huset och fler bilder.
2 helt olika ytor, vad är vad? Svårt att gissa saker.
 
N neo11 skrev:
Du kan inte måla på det där, bild på huset och fler bilder.
2 helt olika ytor, vad är vad? Svårt att gissa saker.
Jag har puts på fasaden. Bitarna på bild är från det som knackats bort. Baksidan mot husväggen var grå och det utåt var vitt. Därav - framsida och baksida på bitarna. Bild på huset kommer inte ge dig mer information då putsen ser precis ut som det vita på denna biten på bild.
 
Färghandeln kan kolla med kemikalier vilken typ av färg som använts innan, och det finns en chans att de kan mäta fram en färgkod. Gissningsvis ska du helt enkelt ha putsfasadfärg.

Gå till en riktig färgbutik hellre än färgavdelningen hos tex Bauhaus.
 
Är det lösa färgflagor så prova elda på en, brinner den?
 
M mrsnhp skrev:
Färghandeln kan kolla med kemikalier vilken typ av färg som använts innan, och det finns en chans att de kan mäta fram en färgkod. Gissningsvis ska du helt enkelt ha putsfasadfärg.

Gå till en riktig färgbutik hellre än färgavdelningen hos tex Bauhaus.
Testar färgbutik i guess. Finns mer än en typ av putsfärg btw. Därav min fundering
 
nino nino skrev:
Är det lösa färgflagor så prova elda på en, brinner den?
Finns ingen lös färg, är som att färgen och putsen är ett
 
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Testar färgbutik i guess. Finns mer än en typ av putsfärg btw. Därav min fundering
Ledsen om det inte är svaret du önskade dig, men färgbutiken har en bättre chans att ta reda på vad det är för färg än vad vi har utifrån en bild 🤷‍♀️
 
M mrsnhp skrev:
Ledsen om det inte är svaret du önskade dig, men färgbutiken har en bättre chans att ta reda på vad det är för färg än vad vi har utifrån en bild 🤷‍♀️
Jo, funderade lite på hur färgbutiken tog reda på sånt. Att gissa kan jag göra själv xD vill veta😂men förhoppningsvis har dem ngt att testa med då x)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Finns ingen lös färg, är som att färgen och putsen är ett
Då bör det ju vara kalkfärg eller silikat
Man kan testa med saltsyra (tror jag) bubblar det så är det kalk i

Kolla med teknisk support hos Alcro eller Jotun, dom kan svara dig, jag skulle skicka in en bit för test men kunde även testa med eld och syra.

Brinner/glöder det så är det organiskt, plastfärg

Slutade med ny panel då jag skulle behöva blästra allt då det var målat med plastfärg
 
C
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Finns ingen lös färg, är som att färgen och putsen är ett
Ja, det där är inte målat. Ytputsen är infärgad/pigmenterad (eller så är det den naturliga färgen på ytputsen).
Du kommer inte att kunna få samma karaktär på ytan genom att måla, vilket för övrigt är ett h-e på en spritputsad yta.
 
C cpalm skrev:
Ja, det där är inte målat. Ytputsen är infärgad/pigmenterad (eller så är det den naturliga färgen på ytputsen).
Du kommer inte att kunna få samma karaktär på ytan genom att måla, vilket för övrigt är ett h-e på en spritputsad yta.
Det är helt okej om det ser lite olika ut. Bara det skyddar 😆 misstänkte nästan att det inte är målat då hela skiktet är vitt rakt igenom ner till nästa typ av murbruk/puts.
 
C cpalm skrev:
Ja, det där är inte målat. Ytputsen är infärgad/pigmenterad (eller så är det den naturliga färgen på ytputsen).
Du kommer inte att kunna få samma karaktär på ytan genom att måla, vilket för övrigt är ett h-e på en spritputsad yta.
Tror inte det är spritputs, ytan är inte speciellt grov?🤔
 
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Jo, funderade lite på hur färgbutiken tog reda på sånt. Att gissa kan jag göra själv xD vill veta😂men förhoppningsvis har dem ngt att testa med då x)
Som jag redan skrev så har dom kemikalier att testa med, åtminstone om du går till en seriös färgbutik. Vi var in på Flügger med en färgflaga och dom tog fram ett helt kit med kemikalier som dom testade med. Saltsyra, sprit och vad det nu var, dom påvisar olika sorters färg. Jag vill minnas att vi även har fått samma hjälp på Colorama.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Som jag redan skrev så har dom kemikalier att testa med, åtminstone om du går till en seriös färgbutik. Vi var in på Flügger med en färgflaga och dom tog fram ett helt kit med kemikalier som dom testade med. Saltsyra, sprit och vad det nu var, dom påvisar olika sorters färg. Jag vill minnas att vi även har fått samma hjälp på Colorama.
Ja just det, t-röd och gnugga blir det då färg är det alkrylat vill jag mena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.