Har köpt ett gammalt hus och i vissa av innertaken sitter gammal spännpapp i bra skick! En liten spricka finns, men jag hittade ett svar här på forumet om att man ska använda läskpapper eller tidningspapper att laga med. Det låter bra tycker jag, så det ska jag prova.

Då återstår bara frågan om vilken sorts färg man ska måla med?
Funkar vanlig takfärg?
 
tror vanlig takfärg blir för Tung..
 
Per-Erik skrev:
tror vanlig takfärg blir för Tung..
Hmm, jo jag misstänkte det också och har fått höra att man måste ha nån speciell färg till spännpapp, men vilken?...
 
Ouch :surprised:
Såg inte bra ut det där... Ska kolla in alkydoljefärgen istället! Ska väl kolla vad affären säger också...

Tack för tipset, eller varningen...
 
varför inte använda limfärg som det ska vara ?
 
  • Gilla
perka221
  • Laddar…
om man skall målas ett spännpapp som tidigare är målat med limfärg så måste man "patentera" det! annars blir det som på bilden.

det göres genom att blanda ut en häftgrund med ca 35% lacknafta, som man sedan stryker på taket. i och med att den är tunn så går denna igenom limfärgen och fäster i pappen istället för i limfärgen.
sedan kan man dra på typ bindoplast.

tråkigt att dun inte fick detta rådet innan du målade :'(
 
Vi har precis målat klart med beckers grund och täckfärg.

oljebaserat.

Får se om det håller! ;)
 
bara ni spädde ut grundfärgen som jag beskrev så skall det hålla, annars löper ni stor risk att färgen flagnar :-[
 
Tack för alla svar!
Ska ta oss en funderare på hur vi ska göra... kollade taket och det är inte målat med limfärg... (går inte att tvätta ner med vatten iaf). Verkar vara "vanlig" takfärg.

Tror att vi provmålar nått undangömt hörn först för att vara säkra att det håller, vill ju inte att det ska börja flaga...
 
Snor en gammal tråd - kan man måla tak av spännpapp med Spärrvit? Alltså oljebaserad spärrfärg. Anledningen är att nuvarande ägare till huset har rökt inne och planen är då att vi lagar taken och fixar röklukt på en gång. Annars blir det väl till att spänna upp ny papp.
 
Om taket är målat med limfärg hade jag tvättat ner den först o sedan målat med spärrfärg. Är alternativet att spänna upp ny papp så kan det vara värt att pröva att måla först o se hur det blir.
 
Hur kollar jag om det är limfärg taket är målat med?
 
Blöt en trasa o gnugga lite, lossnar färgen är det limfärg. Ska du ta bort färgen från hela taket så kan du inte blöta bort den med vatten för då hänger sej pappen. Rolla istället med tapetklister o ha svalt i rummet, och skrapa sedan med spackelspade. Det står nog mer hur man går till väga i gysingeskatalog om du vill läsa mer.
 
Jag har boken "Så renoveras torp och gårdar" eller vad den nu heter. Står kanske i den. Har inte hunnit läsa den ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.