Hej!

Jag har murat in en Viking smalspis30 och jag har spacklat med snickeri och finspackel och målat med elementfärg (vattenbaserad) för jag trodde att den skulle tåla värmen.
Men den förångas och det luktar bränd färg i hela huset. :(
Så nu får jag ta ner den med varmluftspistol. Vad ska jag måla med som tål några hundra grader?

Urban
 
Kaske något från biltillbehörsaffären? Finns olika värmetåliga färger att köpa där.
 
Kalkfärg använde jag på mina mineritskivor bakom täljstensugnen och det blev inte gult eller luktade bränt.
 
Vi kör med vanlig matt vattenbaserad väggfärg. Funkar fint! Har en liknande vedspis i köket och hela enheten som spisen står i, inkl sidorna mot spisen, är målade med väggfärg.
 
I vårt förra hus spacklade jag med A45 runt kaminröret och sedan målade jag med en vanlig väggfärg glans 7.
Anders
 
Hej!

Nu har jag kommit på vad som luktar.
I den gamla tegelskorstenen från 1939 drog jag i två (Tilluft och rökrör) insats slangar för att få det hela bra. Som tätning längst ner använde jag vanlig stenull. Sen murade jag inte kring tilluften för att lättare få dit kaminen eftersom slangen är lite flexibel .Och naturligtvis vermekulit uppifrån.
När mineralullen blir riktigt varm (350 grader??) så börjar den avge kemiska hemska avgasdofter som gick ut i rummet i hålet för tilluftsslangen som inte var igenmurat.
Nu har jag murat från insidan från andra hållet bakom ett köksskåp och lagat skorsstenen igen och eventuell lukt får stanna innuti tegelskorstenen.

Urban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.