Hej,

Jag skulle vilja måla mina rör som går till / från min bergvärme. Dom är inklädda i svart skumbeklädnad.
Vilken färg ska man använda för att inte försämra isoleringen för mkt men samtidigt få det estetiskt bättre.

Väggfärgen jag använder är Alcro Tålig, Täckfärg Vägg (vattenburen), skulle den kunna fungera?

Någon annan som målat sina rör?

Tacksam för vägledning.
 
  • Isolerade rör och kopparledningar mot en vit vägg, teknisk installation i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Ingen färg fungerar egentligen, vad jag vet.
Så Alcro Tålig kan vara ett ok alternativ.
Kanske finns någon på forumet med bättre alternativ?
Eller linda rören med vit tejp.
 
  • Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
Timmerkåk här. S k halvtimmer.

Renskrapad från lasyr slutet av 90-talet.


Sprutade i alla sprickor, knutar, andra djupa hål o skrevor mm med Visir grundfärg. Penselmålade och sprutade därefter två lager med täcklasyr.

Skrapade lösa partier. Målade dessa med Visir och målade först ett varv på dessa ytor med Täcklasyr.
Därefter allt med täcklasyr ett sista varv.

Inom två år blir det samma på syd- och västsidan.
 
H Hybro skrev:
Timmerkåk här. S k halvtimmer.

Renskrapad från lasyr slutet av 90-talet.


Sprutade i alla sprickor, knutar, andra djupa hål o skrevor mm med Visir grundfärg. Penselmålade och sprutade därefter två lager med täcklasyr.

Skrapade lösa partier. Målade dessa med Visir och målade först ett varv på dessa ytor med Täcklasyr.
Därefter allt med täcklasyr ett sista varv.

Inom två år blir det samma på syd- och västsidan.
Vilken fråga svarade du på?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satsa på vanlig sprayfärg på burk. Enklast att komma åt överallt, och få det snyggt. Ofta behövs inget underarbete, i form av noggrann tvättning, slipning, primning, eller grundfärg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sprayfärg kan skada isoleringen använd vanlig vattenburen väggfärg plastfärg är mjuk o fungerar bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.