Sitter 3-glas fönster från -89 i vårt hus som behöver målas om. Är behandlade med någon slags lasyr eller liknande idag, brunt trä.

Nu funderar jag på vilken färg jag ska välja. På flugger hade de ingen oljefärg längre, hävdade att vattenbaserad plastfärg är bättre. Har svårt att tro på detta även om det naturligtvis vore smidigt och skönt att satsa på plastfärgen. Vårt hus ligger uppe på ett berg i göteborg och syd samt västfasaderna är naturligtvis hårt utsatta för väder och sol.

Dessutom är det inte kittade fönster, utan det är modellen med en gummilist och trälist utanför. Rör sig väl rätt mycket mellan dessa delar och jag tänker att en oljefärg kanske är lite segare och inte spricker lika mycket?

Egentliga frågan är alltså, hur bra är plastfärgerna för utomhusbruk? Är det värt besväret att ta oljefärg och i så fall vilken?
 
En till fundering, bör man byta gummilisten? Skulle ju innebära en del jobb att ta bort alla trälister och ersätta gummit. Är det viktigt för tätning eller liknande?
 
Gå till en riktig färgaffär. Plastfärg på fönster skulle jag inte använda, du blir ytterligare en försökskanin i deras experimentlusta.
 
Vad är en riktigt färgaffär då? Tycker att de borde ha koll på flugger?
 
mbyrod skrev:
Vad är en riktigt färgaffär då? Tycker att de borde ha koll på flugger?
De har koll, men många av Flüggers butiker har miljöprofil och säljer endast vattenbaserat. Du får åka till Eriksberg eller Bollebygd och köpa Primolin Classic som är naftalöst oljefärg. Köpte själv denna i Bollebygd förra månaden.
 
Hej

Blev övertalad till att använda Flügger,s vattenbaserade oljefärg Aqua 99 till både fasad och fönster. Idag 2 år senare är alla fönster och fasaden fukt och rötskadade. Skulle inte rekomendera en vatten baserad färg även om det säkert finns dom som är bättre än Flüggers. Har av flera oberoende butiker blivit rekomenderad Visir (grundolja) och därefter Drygolin. Båda från Jotun.

Mvh Linda
 
Använd inte någon vattenbaserad färg utvändigt. Vatten är en dålig impregnering för trä, och stänger man inn vattnet med plast kommer rötan som ett brev på posten.
Oljebaserad färg är det som gäller, för man skall ju alltid grundolja när man målar fönster.
Ta och fundera på linoljefärg. Ett färgsystem som fungerat i över 100 år.
 
Valter53, jag håller med dig om att vatten är ett dåligt medel för impregnering. Den som försöker impregnera något med vatten anser jag är dum i huvudet. Vattnet i vattenburen färg är ju lösningsmedlet och bärare. Ingen modern plastfärg rekommenderar att du impregnerar med vatten innan, gör du som det står på burken så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.