Hej på er!
Vi är nyligen klara med grundningen av huset. ?¤%*...vad tråkit och lång tid det tog....och att det sen gick åt dubbelt (totalt 130 liter) så mycket grundfärg än vad husleverantören sa, gjorde inte saken bättre. Och nu har vi garaget kvar.....suck. Inte nog med det....vi har köpt ett tjugotal provfärgningsburkar och målat, men kan inte bestämma oss för vilken kulör vi ska välja.....nu har vi ett randigt hus med alla möjliga färger.....fördelen med det är ju att grannarna slipper att provmåla...dom verkar ha satt i system att ta med sig släkten till vårat hus för att välja kulör och sedan fråga oss om färgnummer.....vilket har resulterat i att vi själva skrev upp numrena ovanför färgen, så nu kan dom titta själva.
Tyvär så kan vi inte komma överäns om vilken färg vi vill ha...jag vore mycket tacksam för att om någon skulle vilja hjälpa till med en färgsättning på fasad, knutar och vindskivor mm. gärna med bilder och färgnummer (NCS) samt leverantör.

Är mycket tacksam för många svar.....
 
Berätta gärna vad det är ni eg. har provmålat, det borde ju förhoppningsvis indikera på ett ungefär vad ni söker/önskar ;)

Annars får ni ju förslag från hela skalan, vilket kanske inte alls är vad ni är ute efter, om ni är oense inom familjen så berätta då gärna var era två (din och fruns ;)) olika smakpreferenser ligger :)

MVH//Christina.
 
Från början (innan vi byggde huset) så var vi helt inne på att det skulle vara gult. Men vartefter grannarna har målat så har jag mer och mer börjat tycka att grått med grönt inslag eller en ljusare grön färg är snyggare. Tyvär så tycker inte min fru eller svärföräldrar det.....och det har påverkat mig en del......det bästa vore om alla tyckte att en färg var bra (snygg). Tyvär så är det inte bara färgen på fasaden som ska målas.....det svåraste i min menig är att hitta en färgkombination mellan fasad, foder vindskivor mm som blir harmonisk och passande.
 
Då blir den naturliga följdfrågan, vad vill frun ha??

Samt, inste minst, vilken färg ni har på taket??

Svärföräldrarna kan väl kliva åt sidan med sina önskemål i det här fallet, fast frun kanske tycker precis lika som de gör ;)

MVH :)//Christina.
 
hahah...ja tyvär så har dom ett stort inflytande, inte på mig men på min fru....förövrigt har vi rött tak och det är ett enplanshus.
 
Vad härligt att det var rött tak :), så mycket snyggare än svart tycker jag och dessutom inte så hårt och dominant.

Då börjar jag med att föreslå några nyanser i skalan ljust grågrönt, dessvärre klarar jag bara av att föreslå nyanser som jag själv tycker är vackra, så du får 'take it or leave it' ;)

Alla tre är ganska lika men ändå inte, det som skiljer dem är mängden gult i brytningen, grönt är nämligen en nyans som måste ha mycket gult i sig vid utomhusmålning för att inte huset ska stöta i turkost.
Detta beror på att alla naturens egna färger har mycket gult i sig och väljer du en rent grön nyans alt. en grön ton med inslag av blått så förstärks den blå tonen av naturens gul-grön/grå/brun/beigea nyanser, vilket gör att husnyansen drar mot turkosgrönt .

Fasad:
* S2005-G30Y
* S2005-G50Y
* S2005-G70Y

Knutar, vindskivor, foder:
1. S1002-Y (min favorit)
2. S0502-Y

Nr.2 är samma nyans som karmar och bågar är målade i, om jag inte missminner mig så har du ett Ä-hus med ganska djupa utvändiga fönsternischer, min åsikt är att denna typ av fönstermontering kräver en fodernyans som är lik eller 'nästanlik' själva fönstret (men för allt i världen inte vitare för då ser fönstret gulaktigt ut), annars ser fönstren ut som mörka, insjunkna gluggar ;).

Detta är mitt förslag och jag tror att det blir mycket vackert, speciellt iom. att ni har rött tak.
Det ska bli intressant att höra vad du tycker om detta.

MVH//Christina.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.