Hej!

Valde medvetet en tvetydig rubrik eftersom jag faktiskt har en dubbel fråga! :)

1) Vilken typ av färg ska jag måla med på källarväggen? Det är en putsad betongvägg och jag vill att den ska fortsätta "andas".

2) Vilken nyans ska jag välja? Vi kommer ha ljust laminatgolv och det är bara 1 ganska litet fönster i rummet så det är viktigt att rummet inte blir för mörkt. Samtidigt vill jag ha en "varm färg" för att ge lite mer ombonad känsla. känns som en omöjlig ekvation, eller? :confused:
 
1) Om du vill att källarväggen ska fortsätta andas ska du kanske välja en slamfärg/kalkfärg.

2) De förutsättningarna som du räknar upp låter väldigt lika de som råder hemma hos mina föräldrar. Lösningen de har valt är att måla vitt men ha en kulör på golvet. Vill man ha en neutral färg på golvet (typ grått) kan man få den varma, ombonade känslan med inredningen men också genom att tänka på att ljuset har rätt färgtemperatur.
 
Hänmger på denna tråd! Borde det inte gå med en putsfärg. Skall gå att bryta men vet att det är svårt. Har igentligen samma problem.

mvh
Mattias
 
I
Utöver slam-/ och putsfärg går det använda silikatfärg. Det finns oxå ädelputs som går att färga och använda inomhus, även om det är vanligast att den används utomhus. Serponit är en sådan. Det finns andra oxå.

Ljust golv, vitt tak, är förhoppningsvis givet. Om du tycker fönstret känns 'för litet' kan du göra det chimärt större genom att måla en bred vit rand runt om det i väggfärgen. Upp till en 10-15 cm stör inte, men får fönsteröppningen att se större ut eftersom ljuset reflekteras i smygen och det vita runtomkring.

På väggarna kanske en pastell med anstrykning åt svagt gult eller gulrött? Ger en varm känsla. Blått ger en renare och kall känsla. Grönt en 'somrig' och lugn känsla. Prova t.ex. med en limegrön färg. Du kan få färgprover i butiken på papper och även köpa provburkar och måla upp. Det är ingen konst att måla över ljusa kulörer, däremot värre med mättade.
___________________
Byggaren
 
Jag formligen älskar limegrönt..... Det ger ju faktiskt en ljus känsla fast det är färg! Det plus en bredare vit rand kring fönstret samt vita tunna gardiner (som sätts upp så att de nästan helt hamnar bredvid fönstret) borde göra rummet fräscht och fint! Tusen tack!!! ...vill genast iväg och köpa färg...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.