Tja

Har satt in ny ytterdörr och vill nu måla sidoljuset som vi sparade i samma färg som dörren har.

Har pratat med dörrleverantören och det är en 0502Y (stockholmsvit) brytning. Jag vill komma så nära som möjligt i glansigheten eftersom sidoljus och ytterdörren nästan bli som en enda enhet.

Enligt bauhaus så är en halvblank färg glans 7 och en helblank färg glans 14.

Jag har via dörrtillverkaren fått reda på vilken typ av färg det är med en sk EG kod. Vet även att denna färg inte säljs i små mängder till privatpersoner. Det jag fick fram var att det skulle vara en glans 40.

Jag blir inte klok. I min bok så är en glans 14 inte helblank utan snarare matt. Glans 80 klassas väl som högblank. Det känns lite som att man pratar om två helt olika skalor av glans.

Vilken typ av färg tror ni jag ska ha för att komma så nära som möjligt min ytterdörr?

Tack på förhand!

/Johan
 
Problemet är att du pratar med bauhaus. 7 är matt och 40 är halvblank, 14 har jag aldrig stött på men att den skulle vara helblank är bara dumheter. Gå till en riktig färgaffär istället där du kan få ordentlig hjälp. Hoppas du hittar rätt.
 
Gick till Gundes färg i Jakobsberg. Hade dom lösningen? Jepp... :)

Ska säga att jag valde Gundes färg när jag köpte fasadfärg i sommras. Riktiga färgaffärer är vassare...

Tack ändå!

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.