Hej! Vi har byggt upp en mur i våran trädgård (en stödmur) Muren består av lecablock. De har vi murat upp i höjd 1m. Efter det har vi grundat muren med A röd grund och edn har vi putsats den med murputs. Nu är det dags att måla muren i en fin grå färg. Det är också här jag inte får ihop det.

Vi var inne på K-rauta och där sa de att jag absolut skulle använda Mineral putsfärg (se bild) efter det gick vi till bauhaus för att jämföra lite priser. Passade på att fråga där också. På bauhaus menade de att jag måste använda mineral silikatfärg. Eftersom att slikatfärgen andas och kan släppa ut fukt som ev kommer från jorden på baksidan och regnvatten som tränger ner i muren. De menade att mineral putsfärg inte håller måttet och kommer att släppa efter ett tag då fukten kommer ligga på.
Är det någon här som vet vilket som är rätt i min situation. Vill gärna att de blir rätt så man slipper göra om det om några år.
Tack
 
  • En hink med Beckers Mineral Putsfärg med etiketter som anger miljömärkningar och användningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hink med Beckers Mineral Silikatfärg mot en vit bakgrund, avsedd för putsade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Utan att göra en stor efterforskning så är båda silikat baserade så vitt jag vet.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Utan att göra en stor efterforskning så är båda silikat baserade så vitt jag vet.
Du menar alltså att båda bör funka?
 
Sittställning
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Du menar alltså att båda bör funka?
Jepp, jag har kört båda på puts inomhus dock.

Texten på burken ger väl en lite klarare bild över vad dom är bra på men i grunden tror jag dom innehållet samma. Leta upp säkerhetsdatabladet och jämför lite annars men jag skulle säga hugget som stucket
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jepp, jag har kört båda på puts inomhus dock.

Texten på burken ger väl en lite klarare bild över vad dom är bra på men i grunden tror jag dom innehållet samma. Leta upp säkerhetsdatabladet och jämför lite annars men jag skulle säga hugget som stucket
Det blev silikatfärgen. Den är tydligen ett säkert kort !
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
För en mur i trädgården finns inte många säkra kort, det måste va rätt byggt med avrinning och annat för det ska ha en chans.
 
Jag putsade min mur och målade inte. Har nu fått fin, naturlig grå patina efter 15 år. Den är också upp till 1 m höjd och håller nivåskillnaden med 2 m hög häck ovanpå.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
För en mur i trädgården finns inte många säkra kort, det måste va rätt byggt med avrinning och annat för det ska ha en chans.
Vi byggde muren efter konstens alla regler. Kör me silikatgrund och sedsn silikstfärg. De blir nog bra
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.