Har vitt blankt kakel och matt mörkgrått klinker. Fogen till kaklet ska vara marmorvit, till klinkern grafitgrå. Det jag funderar på är vilken färg som är snyggast att ha på fogen mellan sista kakelplattan och klinkern? Ska man anv marmorvit eller grafitgrå. Har silikon i samma färger. Känns som att det blir snyggast med vit, men mest praktiskt med den grå. Vad tycker ni andra?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1331540613.922019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snyggast med grafitgrå längst ner, det kommer bara se kosntigt ut med vit längst ner.
 
På A svarar jag grå, på B svarar jag skippa silikonet och foga med vanlig fog
 
Precis, inget silikon, det drar bara åt sig damm plus att du inte får bottna med silikon ändå.
Men på fråga C svarar vi Karl den 12:e Gustaf...
 
Redigerat:
johanfl skrev:
du får bottna med silikon ändå....
Antar att du menar vanlig fog, dvs man skall inte bottna en vägg/golv skarv med silikon...
 
Jamen visst, skrev för snabbt och missade "inte bottna". Justerat nu.
Inte bottna med silikon alltså..
 
Om inte väggarna är av sten eller att det är en eller flera stenväggar (massivkonstruktion) så skall silikon inte användas.
 
T
cecar33 skrev:
Om inte väggarna är av sten eller att det är en eller flera stenväggar (massivkonstruktion) så skall silikon inte användas.
Du behöver inte ha silikon i träbjälklag heller, skär man bara plattorna i hörnen snyggt och nära den andra plattan så blir det bara en ytterst liten spricka om nu väggaran skulle röra sig.

Och jag har hellre en hårnålsspricka är ful, smutsi och möglande silikon.
 
cecar33
man får tänka lite extra då du använder dubbla negationer
 
tank77 skrev:
Du behöver inte ha silikon i träbjälklag heller, skär man bara plattorna i hörnen snyggt och nära den andra plattan så blir det bara en ytterst liten spricka om nu väggaran skulle röra sig.

Och jag har hellre en hårnålsspricka är ful, smutsi och möglande silikon.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Öhhh Vad skrev jag? INGEN silikon om det inte är............... Det betyder att man skall inte använda silikon om huset inte är av sten/betong.
Däremot förstår jag inte dig om man skär hörnen snyggt..........Man ska alltid skära snyggt och fördela plattor så att de blir lika stora i alla hörn och fogarna skall även de vara lika annars är det smäck.
 
T
Silikon är till för att dölja "smäck"!

Som sagt, dubbla negationer. Läste ditt inlägg lite mer noga nu.

Inget att hetsa upp sig för, chilla.....
 
Redigerat:
Golv / Vägg vinkel samma färg som golvet. Vägg/ Vägg vinkel samma färg som väggen. Blir alltid snyggast och ser mer estetiskt ut.
 
Med risk för att bli idiotförklarad och bränd på bål... :)

Jag tycker att en tunn knivskarp silikonsträng i alla vinklar är bra mycket snyggare än bara hårdfog.

Och det kvittar hur bra plattsättningen är för jag tycker inte det ser riktigt färdigt ut med bara hårdfog.
 
T
RobZombie skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad och bränd på bål... :)

Jag tycker att en tunn knivskarp silikonsträng i alla vinklar är bra mycket snyggare än bara hårdfog.

Och det kvittar hur bra plattsättningen är för jag tycker inte det ser riktigt färdigt ut med bara hårdfog.
Åhhhhh.....din jävla xxxxx:thumbdown::mad:

Nej, skämt åsido, smaken är ju som sagt som baken, delad:p
 
Tackar för svaren, blir grått då.

Ska silikona fast toalettstolen, en vit ifö. Där får jag väl anv vitt silikon, ser väl dumt ut med grått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.