Jag håller på att kitta om våra fönster. Huset är gråblått och fönstren är brunsvarta. Jag funderar på att måla om dom i en annan kulör men har beslutsångest. Någon som har bra idéer?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Vita eller mörkröda
 
Det får bli vita, behövs ett lyft. ��
 
Vilken vit? Tänk noga, det är nu du har chansen att bryta dig loss från det fula gulvita som alla standardfönster har. Jag skulle välja en med lite grått i....
 
Åsa Lund
Mycket av det dystra intrycket tror jag kommer från verandan.
Måla vit?
Annan färg på dörren?
Mera belysning?
 
Vågar man lita på att de i färgaffären kan ta fram en snygg nyans? Vilket märke på färg är bäst?
 
Kolla vilka standardkulörer fönstertillverkare har och välj någon alab dem. Praktiskt om man ska byta ett fönster eller sätta in fler fönster.

Jag tycker att en mörkröd kulör vore snygg, men måla altanen.
 
gusvo085 skrev:
Vilken vit? Tänk noga, det är nu du har chansen att bryta dig loss från det fula gulvita som alla standardfönster har. Jag skulle välja en med lite grått i....
Jag skulle föreslå att grundmåla fönstrena i NCS-S0500N som är en gråvit (utan gul) och känna hur det känns. Sedan kan du ta sista strykningen med antingen samma färg eller RAL9010 (standardfärg för vit plåt, som t.ex. fönsterbleck). I "värsta fall" kan man köra med den lite gulare "stockholmsvit, antikvit, utevit" NCS-S0502Y.

En sista kommentar: Vi gillar ren vit i vår familj, men efter att ha grundmålat altanen i NCS-S0500N så "lyste" den rejält varvid vi målade om den i "beckers utevit" som är en god approximation till NCS-S0502Y, och det blev faktiskt bra.
 
Jag tänker testa tjäralin, den norska färgen och se hur den blir. Jag gör en provstrykning med vitt och ser hur det känns.
Denna färg fungerar lite som linoljefärg och gulnar ändå lite med tiden.
 
S
Forinter skrev:
Vågar man lita på att de i färgaffären kan ta fram en snygg nyans? Vilket märke på färg är bäst?
frågan är ju vad du tycker . alla kan tycka något är snyggt. men det är ni som ska bo med beslutet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.