Hej!
Vi har nyligen köpt en mindre enplansvilla med (ej inredd) källare från -40 talet. På fasaden är det eternitplattor samt en tillbyggd altan i trä.

De förra ägarna (som bott i huset i ca. 10 år)
hade målat eternitplattorna med Teknos Panu fasadfärg (akrylatlatex) i en röd nyans.

Altanen är vitmålad vilket även gäller för "fodret" uppe vid taket (heter det så?). Teglet på taket är i en svart nyans. Jag tycker den ser gråsvart ut men den har säkert varit svart tidigare.
Vi har nu tänkt måla om huset i en gul nyans.

Mina frågor är;
1. Vilken färg (samt tex tillverkare) ska man använda för att måla på eternitplattor? ???

2. Var det rätt av de förra ägarna att måla med akrylatlatex eller skulle han ha använt något annat på eternit?

3. Ska vi måla över med akrylatlatex eller ska vi välja någon annan färg som är bättre för eternit? Har sedan tänkt måla altanen i samma färg+ nyans, går det (att använda en färg för eternit på trä)? ???

4. Finns det någon som har något tips på en gul nyans (hatar orange så jag vill INTE ha något åt villagul-hållet). Gärna någon ljusare gul men den ska inte bli blek utan det ska synas att det är gult och det ska givetvis fungera på vårt underlag. :-/

5. Jag såg i Alcros katalog en som målat sitt hus i "skagengul", är det någon som vet var man får tag på den (förutom i Danmark). Den såg ljus ut på bilden, finns den i olika gula nyanser? ::)

6. Sen vet jag inte om vi ska ha "vita" (inte kritvita utan någon bruten nyans) fönsterkarmar och foder eller om vi ska ha något grönt istället. Förslag!!! :-/

Har funderat på detta med färger ända sedan i december då vi hade fått huset på budgivningen. Men, jag är lite orolig att det ska bli fel. Självklart ska vi provmåla men det är ju bra att få tips från början. ;)

/Sussie i Östergötland
 
Tjena!

1. Silikon, Silikat eller Akrylat. Tillverkare..  alla dom stora.

2. Om dom haft rätt grundfärg så va det rätt.

3. Det bästa är att forsätta med en Akrylat.
Och med en alkydgrundfärg så går det att måla med en akrylat på trä. Men på en altan.. räcken och överliggare? Så kommer det inte att funka. Det är för utsatt och förmodligen finns det endel vatten fällor. Där får du använda en alkydprodukt. Men samma nyans och glans kan du få dom i. Alkyd och akrylat produkterna alltså.

4. S2020-Y10R

5. Skagengul är en standard kulör som alla stora tillverkare har. Och den finns bara som skagengul. Lättast är att få den översatt till ncs nr och sedan minska kulörtäthet, svarthet etc... tills man hammnar på nått man gillar.

6. S0502-Y

Kan kolla lite kombinationer åt dig sen när jag har mitt NCS atlas. Om du vill?

MVH Freddo
 
Tusen tack för svaren. :D De var verkligen till hjälp.
Vi har ett "plasttak" över altanen så det blir väl inte så utsatt.

Tar tacksamt emot färgkombinationer eftersom vi snart ska köpa färg och börja måla.

/Sussie i Östergötland
 
4. Vackra gula nyanser från ljust till lite mörkare:

* S1010-Y20R
* S1020-Y20R
* S2020-Y20R (min favorit)
* S2030-Y20R

5. Vackra vita toner:

* S0502-Y (klassisk "tonad" vit, passar till alla fasadkulörer)
* S1002-Y (liiiite mer svärta mao. ngt. mot grått)
* S1005-Y20R (går lite mot gult, passar super till varmrött eller gult hus, tycker jag)

//Christina.

PS: Bryt provburkar och provmåla, finns inget bättre sätt att få en uppfattning om slutresultatet i din egen miljö/DS.

 
Tackar, tackar.
Ska kolla upp dina kulörtips.
Det känns verkligen skönt att få tips
så man slipper leta runt. Eftersom det oftast blir
en "annan" färg när man får upp den på en stor yta.
 
Har en fråga till angående färgnyans.
Vet att det finns en färgnyans som kallas "sommargul" finns det någon nyans som är lite mörkare gul än den?
Vad heeter den i så fall?

/Sussie i Östergötland
 
Sussie skrev:
Har en fråga till angående färgnyans.
Vet att det finns en färgnyans som kallas "sommargul" finns det någon nyans som är lite mörkare gul än den?
Vad heeter den i så fall?

/Sussie i Östergötland
Det där är jättesvårt att svara på, du måste nästan veta vilket fabrikat som "din" sommargula nyans kommer ifrån, för alla färgfabrikanter har massor av snarlika fantasifulla namn på sina standardkulörer.

Annars så är de NCS-nummer jag gav dig tidigare bra och man riskerar inte att huset lyser som en citron, därför att de allihop räknas som ockragula toner och jag tycker att det är gula nyanser som fungerar utan att man riskerar att de stöter i citrongult, orange eller rosa.
Men som sagt provmåla för allt i världen, kostnaden för några provburkar är försvinnande liten i jämförelse med att bryta hela mängden "på ett bräde" och sen inte vara nöjd med slutresultatet.

//Christina, som själv provmålar för fullt och försöker bestämma en röd nyans till vårt hus ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.