Hej!
Vi målade vårt ikeaköksbord i somras med vit lackfärg. Det var snyggt till att börja med men nu är det en massa kaffefläcker och andra missfärgningar. Finns det någon färg som inte blir missfärgad av metall och kaffe? En bekant pratade om elementfärg?

Johan
 
Care, men den måste sprutas. Är av samma typ som IKEA bordet hade från början.

Protte.

Står just nu och sprutar så är du i närheten av Umeå så....
 
Köpte ett nytt matbord på MIO i somras för 10 000:- och nu är det redan ringar efter kaffemuggar och fläckar efter rödvin... Tycker att de flesta möbler nuförtiden har helt värdelös ytbehandling, så det blir väl att lackera om det själv. Svårt att hitta bra färg dock, det mesta på marknaden håller samma låga kvalitet. Målade en fönsterbräda med "testvinnaren" Lady från Jotun, men det blev blåsor efter spillt blomvatten ganska snabbt...:S
 
Kanske beror på att du och många andra väljer det som är billigare. Det går att lacka en möbel med bara två varv, men det blir ju bättre med 3 men då blir ytbehandlingen 50 % dyrare.

Jag tror INTE att materialet (lacken) blivit sämre utan det ska gå fortare och bli billigare.

Sedan undrar jag om det verkligen höll bättre förr, rödvin innehåller ett fint lösningsmedel (alkohol) och det färgar visst bra också. Vatten är ju också ett naturligt lösningsmedel som trä gärna tar upp genom de porer som blir i en lack.

Ska man klara möbler så får man nog torka upp genast.

Ett material som är ytterst tåligt är laminat men det är inte chickt just nu, utan det ska vara känsligare material med sina problem.

Protte (snabb med hushållspapper)
 
Var just därför jag köpte ett lite dyrare matbord, kanske är 10 000kr lågbudget för dig men jag tycker nog att för det priset ska det hålla. Pris och kvalitet hade i detta fallet tyvärr inget samband. Det är bara designen större möbelkedjor prissätter efter verkar det som. Ett jämförbart matbord kan kosta 3000:- och ytbehandlingen kan omöjligt vara sämre...

Jag är övertygad om att färgen nuförtiden håller lägre nivå (eller att tillverkaren aktivt väljer en annan färg som inte är lika tålig = billigare). Matbordet är det som slits hårdast hemma hos oss iallafall och då förväntar jag mig ytbehandling i klass med industrigolv.

Den senaste kafferingen tog c:a 10 sek från koppnedslag till torkning. Det kan inte vara annat än kass färg då. Bilen klarar förresten att stå ute när det regnar utan att lacken blir förstörd ;)

Hälsningar,
Mattias
 
prototypen skrev:
Care, men den måste sprutas. Är av samma typ som IKEA bordet hade från början.

Protte.

Står just nu och sprutar så är du i närheten av Umeå så....
Bordet var björkfaner som jag mattslipade och sedan beckers elegant grundfärg samt lackfärg blank.

Jo, jag bor i Umeå. Hade dock inte tänkt åtgärda bordet nu utan det blir i juni i samband med att vi flyttar till hus och ska måla en del annat...
Tar du på dig att göra lackjobb eller?

Johan
 
Klarlacken på IKEA är av samma typ som Care så det går men den där lackfärgen du "kletat dit" förenklar ju inte saken.
Du kan ju skicka ett PM längre fram så ska väl det gå att trycka in ett bord.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.