Vad jag vet är blå den 0
Gul/grun är jord
Men vilke färg har fasen ? Svart eller brun ?
I mitt hus är fasen svart och brun men svart är gammal och skyddet går sönder och jag vill byta ut det.
Alla ledningar är tvinnade kablar är det normalt eller används solida ledningar nuförtiden ?

Jag vill också ha en ny fördelningsbox eftersom den nuvarande har ingen jordfelsbrytare och var full med 5 döda möss
 
  • Elcentral med flera säkringar och döda gnagare bland kablar och komponenter. Oorganiserat och farligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta hjälp av en elektriker, det här är inget du får eller bör göra själv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 1 till
  • Laddar…
Tabell över elektriska ledarens färger och beteckningar: jord, neutral, fasledare med beskrivningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Wow 5st va inte illa, men det där måste rensas 🫣
Slå iaf av strömmen när du öppnar upp så där, och imorgon ring elektriker
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Fasledaren är idag brun, alltså den första fasen, L1. L2 är svart och L3 grå.

Brun och svart bytte plats 2001 pga EU, så i äldre anläggningar hittar man svart som första fas.

För kablar används endast entrådiga (EK) ledare i bostäder för areor mindre än 6 mm².
För ledare i rör används oftast fåtrådiga ledare (FK) men EK förekommer där också.

Din elcentral behöver du inte byta, den ser ut att vara i gott skick. PE-skenan skulle behöva vara större men det går att ordna.

En JFB kan placeras i en kapsling bredvid. Men om du vill ha två JFBer så kan det bli nödvändigt att byta centralen.
 
@pjkw , Det är inget svar och jag är elektriker men inte i Sverige
Jag vet vat jag pratar om

@Luddis_1, Tack det hjälper mig mycket

@Bo.Siltberg, Tack för förklaring.
EK är det massiv ledare och FK tunne tvinnad ledare ?
Ja elcentral se bra men du kan se på bilden 5 döda möss i elcentral 🙄
Ürsäkte for min Svenska
 
Nol Nol skrev:
EK är det massiv ledare och FK tunne tvinnad ledare ?
Ja
Nol Nol skrev:
Ja elcentral se bra men du kan se på bilden 5 döda möss i elcentral 🙄
Ja, du behöver städa lite där. Det kräver inte att elcentralen byts, men du får ju göra det om du vill.
 
Alla döda möss är ut men de kommer från baksidan av elcentral det är ett stort hål där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.