Upptäckte vid håltagning för ett nytt högt badrumsskåp att väggen inte var homogen utan av betong klädd med enkelgips + fästmassa + kakel (21-22 mm) och utreglad ca 20-30 mm eftersom originalväggen från 1953 var så ojämn. Det finns alltså ett tomrum innanför gipsskivan, bevisat av att inget borrdamm finns i hålen när jag blåste.

Vad i hela friden ska jag använda för skruv i väggen? Hade det varit betong direkt under kaklet så hade det fungerat perfekt med plastplugg, rejält insmord med våtrumssilikon, och hade det varit bara gips hade det gått bra med metallexpander typ Molly, också tätade. Nu är jag inte alls säker på att Molly är rätt eftersom de måste ha fritt för att kunna veckla ut sig. Den aktuella dimensionen M6 också så lång att jag måste borra in ett stycke i betongen för att få dem att bottna (jo, jag har har en Hilti borrhammare).

Vad göra?
 
Molly kommer att paja kaklet, hur nära duschen är det?
 
Längre skruv så du går in i betongen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Molly kommer att paja kaklet, hur nära duschen är det?
Ca en dryg meter med duschdraperi emellan från duschstången. Högskåpet ska enligt anvisningarna silikonas runt om mot kaklet (kanske inte undertill).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.