Hej Forumet, här kommer mitt första inlägg:

Vattenfall vill bygga om elnätet och gräva ned en del kabel och flytta en Nätstation (10kV) till vår tomt, robustare elnät och möjlighet till att nå den nya nätstationen året runt är skälen (den nuvarande nätstationen finns det inget bilväg till).
Bra i sig tycker jag men jag undrar lite över ersättningsnivåerna, vi är erbjudna 2200kr (nätstationen) 25m schakt i skogsmark (totalt 96 kr) och 2*574 i tillägg och "särskild ersättning för överenskommelse"
=total ersättning 3444kr i engångssumma
Står dock ersättning för ledning i åker, bete, impediment (ej skogsimpediment)(Vad menas med Impediment?)

Vi får då upplåta för all framtid en gata på 4 meters bredd över kabeln och 5*5m för nätstationen (som skulle ca mått på 2,3*2,3*2,3)

Ringde lantmäteriet igår och det finns tydligen ingen regel på ersättning utan det blir en överenskommelse mellan oss som markägare och i detta fall Vattenfall.
Den del av vår tomt som kommer ifråga är en tårtbitsformad del på ca 1000kvm avskild av vår tillfartsväg och den delen är ej bebyggd idag, haft funderingar på ett Attefalls hus el möjligen att sälja av och då skulle inte en nätstation inte kännas som nåt som höjer värdet..?

Har någon erfarenhet av liknande fall? är ersättnings nivåerna korrekta?
Vi bor i Norrtälje kommun om det är av betydelse.
 
Har ingen egen erfarenhet, men har sett ersättningssummor i den storleksordningen. Det är aldrig fråga om stora belopp i ersättning för ledningar etc. Det var någon som skrev om ett liknande fall här för ett par år sedan, har för mig att han fick ca 8 000. Men då tror jag det gällde dels en luftledning över tomten, dels en stolpmonterad transformator.

Men om du låter värdera den ev. tänkta tomten, och be värderingsmannen (=mäklare) bedöma skillnad i värde med/utan nätstation. Så borde det kunna vara ett argument.
 
Praxis är ganska låga ersättningar tyvärr (har inga siffror), och de blir nog inte högre om nätägaren tvingas till exproriering (tror jag det heter), d.v.s. tvångsåtgärd, om ni inte kommer överens. ( https://lagen.nu/begrepp/Expropriation )

Du bör dock kunna ha synpunkter på var nätstationen placeras, åtminstone inom några meter när om det är så att en flytt på några meter gör att din tomt påverkas mindre negativt. I vissa fall är det dock tight med kabellängder och det kan bli så att den inte kan ruckas alls om du har otur.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.