Vilken eldstad skulle ni valt i detta hus? Huset är ett 1 1/2 plan med hälften från 1800-tal och hälften tillbyggt på senare år. Huset har såsom bilden visar en vedspis och en gammal vattenmantlad gjutjärnsspis i köket. Tycker inte de ger speciellt mycket värme.

I övrigt är det oljefyllda element.

Väljer mellan att installera en kakelugn eller en kamin med täljsten. Var på en kaminbutik men fick ingen större hjälp med valet. Jag tänker att en kamin värmer upp snabbt och är härlig att sitta vid. Den går att elda hårt och den går att mata med ved under lång tid.

Kakelugnen ger bättre värmelagring men där är det endast två brasor per dag vilket jag tycker är negativt. Jag vill gärna lägga in ett trä och strypa luften och sen öka på eller lägga in mer beroende på temperaturen. Dessutom ger ju inte kakelugnen någon snabb värme om man tex på hösten bara vill småvärma sig lite framför kamin.

Sen är det ju prisfrågan också. Och det estetiska förstås. Kakelugnen är ju vackrare men dubbelt så dyr.
 
  • planeld.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att mitt inlägg kunde missförstås. Den vattenmantlade gjutjärnsspisen är inte längre vattenmantlad utan eldas i som en vanlig spis. Det saknas vattenburet system i huset.
 
Dagens nya kakelugnar går ju att utrusta med fläkt och då får man relativt snabbt ut värme i rummet. Du har rätt i att man inte ska elda en kakelugn lika hårt som en kamin men värmen från kakelugnen är oerhört behaglig. Känslan att komma ner i markplan en kall morgon och mötas av en varm kakelugn är svåslagen. :) Sedan är den ju så mycket vackrare men det är ju min åsikt....
 
Ska du på sikt ska installera ett vattenburet värmesystem i huset eller ska köra på med elradiatorer? Funderar du på att konvertera till vattenburet uppstår ju frågan om eldstaden ska vara vattenmantlad. Ska (båda) de två befintliga eldstäderna i köket vara kvar på sikt? Tung eldstad (kakelugn, täljstensug etc) har ju de för- och nackdelar som du nämner. Varma länge men det dröjer innan värmen kommer. En kamin ger det omvända, dvs. snabb värme men kallnar fort. Kanske det bästa på sikt är att ha en snabb (t.ex. modern bra vedspis eller kamin i köket) och en tung eldstad i andra rummet. Kaminer med lite täljsten sidan och eller toppen är bara kosmetika, det innebär ingen värmelagring (som du kan jämföra med en riktig tung eldstad). Notera att moderna kakelugnar inte är så eldningskänsliga som gamla kakelugnar med lera, krita och tegel. En modern kakelugn kan man elda mer eller mindre kontinuerligt i. Jag har bl.a. en Christineberg från Keddy och där är kaklet separerat från den tunga delen med en luftspalt, och det är bara att elda på (givetvis i lagom mängder osv). Har också en senare monterad Kakelugnspanna (vattemantlad variant av kakelugn).
 
synpunkter skrev:
Ska du på sikt ska installera ett vattenburet värmesystem i huset eller ska köra på med elradiatorer? Funderar du på att konvertera till vattenburet uppstår ju frågan om eldstaden ska vara vattenmantlad. Ska (båda) de två befintliga eldstäderna i köket vara kvar på sikt? Tung eldstad (kakelugn, täljstensug etc) har ju de för- och nackdelar som du nämner. Varma länge men det dröjer innan värmen kommer. En kamin ger det omvända, dvs. snabb värme men kallnar fort. Kanske det bästa på sikt är att ha en snabb (t.ex. modern bra vedspis eller kamin i köket) och en tung eldstad i andra rummet. Kaminer med lite täljsten sidan och eller toppen är bara kosmetika, det innebär ingen värmelagring (som du kan jämföra med en riktig tung eldstad). Notera att moderna kakelugnar inte är så eldningskänsliga som gamla kakelugnar med lera, krita och tegel. En modern kakelugn kan man elda mer eller mindre kontinuerligt i. Jag har bl.a. en Christineberg från Keddy och där är kaklet separerat från den tunga delen med en luftspalt, och det är bara att elda på (givetvis i lagom mängder osv). Har också en senare monterad Kakelugnspanna (vattemantlad variant av kakelugn).
Tanken är att inte använda elradiatorerna alls och inte installera ett vattenburet heller utan köra på kakelugnen och de i köket.
Har också tänkt på det du skriver om en kakelugn i det andra rummet och en snabbuppvärmande i köket. Har dock känslomässiga band till vedspisen i köket så det är svårt att ta bort den. Funderar dock på att kanske sätta en snabbuppvärmande i den inre hallen, men då måste jag ju dra skorsten genom taket också...
Det ska iaf bli en snabbuppvärmande på övre plan för mysvärme. Det kanske räcker med en akkelugn nere och de i köket och en vanlig kamin uppe?
 
Jag skulle föreslå en gjutjärnskamin i vardagsrummet om det är där ni är mesta tiden, den blir varm snabbt och det är fint när man kan sitta och elda på kvällarna. Sätt en kakelugn på övervåningen, i sovrummet, så får ni värme hela natten.

Vi har ett hus ca 180m2 från mitten/slutet 1800-tal med följande "bestyckning":
Bottenvåning - Kök (vedspis, vedugn, kakelugn), Vardagsrum (gjutjärnskamin, Luft/Luftvärmepump), Arbetsrum (kakelugn)
Övervåning - två sovrum med varsin kakelugn

Kolla hur många pipor som finns i skorstenen och vad som är möjligt att koppla in, jag skulle prioritera att få in en braskamin i vardagsrummet, och en luftvärmepump är ett väldigt bra komplement.
 
Låter som du inte är rädd för att jobba lite för att få varmt i huset - det blir mycket pyssel för dig att elda överallt... Mitt förslag är att kolla antalet pipor i skorstenen och att kolla om och var du kan sätta en tung eldstad (tyngden på bjälklaget osv). Lite off topic men en bra och tyst luft/luft vp för grundvärmen verkar ju vara nåt för dig också, som robbanonlite säger. Väldigt bra komplement till eldstad (i avsaknad av vattenburet system som fortfarande är oslagbart) eftersom luften rör på sig i huset med vp:n.
 
robbanonline skrev:
Jag skulle föreslå en gjutjärnskamin i vardagsrummet om det är där ni är mesta tiden, den blir varm snabbt och det är fint när man kan sitta och elda på kvällarna. Sätt en kakelugn på övervåningen, i sovrummet, så får ni värme hela natten.

Vi har ett hus ca 180m2 från mitten/slutet 1800-tal med följande "bestyckning":
Bottenvåning - Kök (vedspis, vedugn, kakelugn), Vardagsrum (gjutjärnskamin, Luft/Luftvärmepump), Arbetsrum (kakelugn)
Övervåning - två sovrum med varsin kakelugn

Kolla hur många pipor som finns i skorstenen och vad som är möjligt att koppla in, jag skulle prioritera att få in en braskamin i vardagsrummet, och en luftvärmepump är ett väldigt bra komplement.
Hur fixar man förstärkning till kakelugn på övre plan?
Jag har 2 platser kvar i skorstenen så det räcker bara till en eldstad på nedre plan och en till övre. Om inte köket vore så litet hade jag bytt ut den gamla vattenmantlade gjutjärnsspisen mot en mer modern effektiv men den får fasiken inte plats någonstans i köket. Vill helst använda befintlig murstock också. Luft-luftvärmepump kommer jag att inhandla men det dröjer ett två år. Blir ju en del kostnader där också.
 
synpunkter skrev:
Låter som du inte är rädd för att jobba lite för att få varmt i huset - det blir mycket pyssel för dig att elda överallt... Mitt förslag är att kolla antalet pipor i skorstenen och att kolla om och var du kan sätta en tung eldstad (tyngden på bjälklaget osv). Lite off topic men en bra och tyst luft/luft vp för grundvärmen verkar ju vara nåt för dig också, som robbanonlite säger. Väldigt bra komplement till eldstad (i avsaknad av vattenburet system som fortfarande är oslagbart) eftersom luften rör på sig i huset med vp:n.
Ser det lite som en livsstil att elda. Älskar att elda. Men det måste ju vara ett effektivt system också för att det ska bli kul. Att elda endast i den gamla gjutjärnsspisen idag är inte så kul när man burit in 3 vedkorgar med ved och så går de åt på 2 timmar och så har man höjt temperaturen i huset med ungefär 1-2 grader.
 
Det är fint att elda! Se om du kan strypa lufttillförsel till vedspisen, det låter som en saftig vedåtgång. Jag tycker spisar brukar ge bra värme de med, men de är som gjutjärnskaminer och kräver matning för att hålla igång och så vill man att de går på en lagom nivå så inte all värme sticker upp genom skorstenen.
 
robbanonline skrev:
Det är fint att elda! Se om du kan strypa lufttillförsel till vedspisen, det låter som en saftig vedåtgång. Jag tycker spisar brukar ge bra värme de med, men de är som gjutjärnskaminer och kräver matning för att hålla igång och så vill man att de går på en lagom nivå så inte all värme sticker upp genom skorstenen.
Jag jag får kolla på luftstrypningen. Har inte lärt mig spisen så bra än. Är nyinflyttad. Är van vid att elda i ny braskamin. Spisen har två tilluftsspjäll. Ett i nedre delen där en vingmutter dras åt så att en lucka öppnas och sen också i överkant vid luckhandtaget. Kan mans tänga båda helt och bara få tilluft genom springor aknske? Får testa mig fram.

Är det förresten stor skillnad på kaminer i prisklassen 40 000 med verknignsgrad upp till 80% och vikt runt 1,2 ton eller de osm kostar ca 60 000 och har verkningsgrad ca 93 % och väger 1,4 ton. Stor skillnad i pris är det i varje fall.

Kan förresten passa på att ge ett tips till alla med vanliga moderna braskaminer. De svalnar ju fort men jag brukar dela en stor björkkubbe i 4 delar så att den precis går in i kaminen. Sen lägger jag in den i brasan när jag går och lägger mig. Låter den ta eld och sen stryper luften till hälften. Då har jag glöd till morgonen därpå och kan enkelt starta upp en brasa.
 
o0 var försiktig med att prova det ovanstående inlägget, det bildas duktigt med sot under en sån pyreldning:)
 
MangePainter skrev:
o0 var försiktig med att prova det ovanstående inlägget, det bildas duktigt med sot under en sån pyreldning:)
Har pratat med vår sotare och han säger att vi inte har nå mycket sot alls...Det är nog de moderna kaminerna med bra verkningsgrad som klarar sådan eldning. Men man ska alltid vara försiktig.
 
Att pyrelda är en dålig idé för alla inblandade. Det ger mer sot (risk för skorstensbrand) och en massa dåliga utsläpp som förpestar omgivningen. Dessutom är det att lura sig själv eftersom man får en dålig förbränning och därmed dåligt värmeutbyte av veden. Tror det handlar om upp till hälften av energin i veden som avgår i form av gaser som kräver hög temperatur och mycket syre för att antändas. Pyreldar man åker de upp oförbrända i skorsten. Man får en liknande effekt om man lägger i väldigt grova klampar. Det blir ingen bra förbränning av dem eftersom det tar lång tid innan de kommer upp i tillräcklig temperatur (den tjocka "insidan" kyler).

Sen är det förstås relativt vad som är en lagom luftmängd och en del moderna eldstäder har smarta spjäll som anpassar luftmängden så att man får rätt förbränning. Men generellt är det bättre med för mycket luft än tvärtom. Man ska ju dock vara försiktig med draget så man inte eldar hårdare än vad eldstaden klarar. Gamla tips som att lägga in en grov omgång surved över natten och för att den "brinner länge" sedan dessutom strypa draget är dumt på alla sätt. Detta får man riktigt dåligt värmeutbyte av. Bättre att elda på ett tag med bra drag och sedan låta brasan brinna ut och stänga spjället. Tänk på att om man inte stänger spjället fungerar eldstaden och skorstenen som en gigantisk "varmluftssug".

Gällande TS fråga. Skulle start rekommendera en riktigt tung kakelugn om du är inne på att värma bara med eldstäder. Vi har vedspis och kakelugn som vi eldar mycket i för att vi tycker det är trevligt och förstås ger billig värme. Men man ska klart för sig att det blir en hel del jobb. Det är mycket ved som ska in och det är en del pyssel med att alltid tända när man kommer hem. Vi har också några el-element som håller en låg men ok temperatur om man inte eldar. För att orka med att tända i fler än två eldstäder, kanske både morgon och kväll, måste man ha starka "kaminmans"-gener. Att inte ha någon slags grundvärme genom direktel eller luftvärmepump kräver ett närmast maniskt eldande (eller att man inte ha något emot att kliva upp i 13 grader eller så för att man inte orkade tända kvällen innan när man kom hem sent).

Vi har en finsk modern kakelugn (Finspis) som kanske inte är lika snygg som de gamla men mycket effektiv. Här räcker det att göra en brasa per kväll med ett eller kanske två inlägg och sedan är den riktigt varm morgonen efter och fortfarande lite varm-ljummen till nästa kväll. Eftersom man inte behöver peta i mer ved varteftersom kräver den inte så mycket tillsyn och det är lättare att få upp lite värme i den varje dag. Tänd en brasa och låt det brinna en timma eller två, lägg sedan antingen i lite mer eller skjut igen spjället (inte helt så länge det är glöd kvar dock). Stor skillnad mot vedspisen där man minst en gång i halvtimmen måste peta i ny ved.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.