Hej,

Vi ska byta ut all el och det skall då sättas upp en ny elcentral. Elektrikern menar att det finns många att välja på. Eftersom jag är teknikintresserad så får det gärna vara någonting av bra kvalité och "snyggt". Elektrikern är vår släkting, han tycker att jag bör titta runt själv lite eftersom jag är intresserad av teknik. "Åk till Ahlsell" sa han.

Vi har ett trevåningshus, garage, friggebod, attefallshus, växthus, gott om trädgårdsbelysning med mera. Bergvärme, 4 badrum varav 3 jordfelsbrytare för dessa. I dagsläget har vi 26 säkringar.

I dagsläget har vi 3x25 Ampere inkommande.

Vad skulle ni satt in för nått? Det skall finnas lite utrymme att bygga ut med fler säkringar, om det blir behov av det.

PS: Endera en elcentral som är "öppen" då det kanske skall sättas i ett rum enbart avsett för el. Alternativt så hamnar det i pannrummet och då vore det bra med dörrar.
 
E
Det med Ahlsell är ingen dålig idé.
Men jag kastar in Schneider Resi9 bara för att ha något att utgå från.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Hakar på frågan lite och undrar om det finns alternativ till rena helkapslade normcentraler, om man verkligen prioriterar att ha rejält med utrymme för både automatsäkringar/dvärgbrytare och annat som man vill montera på DIN skena samt även ha något som är rejält enkelt att serva och bygga ut? Vad kör man om man växer ur sin 6-raders normcentral och dessutom har ett (låst) rum som man endast kommer att ha el/teknik i?
Tänker i banerna 19 tums rack, fast för el..... ?

...och kan också fråga vad Resi9 har för fördelar jämfört med andra? Har själv ingen erfarenhet av den, läser bara något om att det är gott om plats för kabeldragning, vilket iof är possitivt!
 
Mikael_L
Hager Gamma är ett bra val, då fyllt med Hager quick-connect system.
(Hager vector för en kapsling med hög IP-klass, om det skulle behövas).
* Fördel, snabbt och trevligt kopplingssystem (som jag verkligen gillar, fungerar klockrent).
Sätt in alla komponenter, koppla in allt, sätt in fasskenorna sist.
* Nackdel - inte snyggaste centralen direkt, Gamma går att komplettera med dörr.
Pris - rätt OK.

Bästa kvalitet ... tja, jag tror det är någon av Siemens bättre klassade serier, men det blir lite dyrare, och inget snyggare. Och ärligt talat, Hager, Schneider och ABB m.fl är tillräckligt bra grejer för hem och hushåll.

Snyggast då?
Det är kanske inget att bry sig om ifall det sitter i ett teknikrum , pannrum el likn.
Men sitter det synligt i själva bostaden ... ja då är det ju trevligt med ett diskret utseende.
Infälld central är ju först och främst allra snyggast, Hager Golf är infälld och snygg, snyggare än Gamma utanpåliggande. (golf är dock lite trångt inuti, men den går att fälla in i ganska grunda väggar)
Malmbergs har en snygg infälld till bra pris, ja många har snygga infällda.
Utanpåliggande så har t.ex. Schneider snygga, och deras normapparater är också snyggare än t.ex. Hager (tycker jag)

Man kan ju också fundera på plast vs plåt.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
om man verkligen prioriterar att ha rejält med utrymme för både automatsäkringar/dvärgbrytare och annat som man vill montera på DIN skena samt även ha något som är rejält enkelt att serva och bygga ut? Vad kör man om man växer ur sin 6-raders normcentral och dessutom har ett (låst) rum som man endast kommer att ha el/teknik i?
Garo GCS :cool:
GCS_4.jpg
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Tror inte att TS har behov av denna
Såvida der inte handlar om hembränning i stor skala :cool:
 
Mikael_L
S skyisthelimit skrev:
Hakar på frågan lite och undrar om det finns alternativ till rena helkapslade normcentraler, om man verkligen prioriterar att ha rejält med utrymme för både automatsäkringar/dvärgbrytare och annat som man vill montera på DIN skena samt även ha något som är rejält enkelt att serva och bygga ut? Vad kör man om man växer ur sin 6-raders normcentral och dessutom har ett (låst) rum som man endast kommer att ha el/teknik i?
Tänker i banerna 19 tums rack, fast för el..... ?

...och kan också fråga vad Resi9 har för fördelar jämfört med andra? Har själv ingen erfarenhet av den, läser bara något om att det är gott om plats för kabeldragning, vilket iof är possitivt!
Hager gamma går lätt att bygga ut med fler gamma-kapslingar så länge det finns väggutrymme kvar runt det befintliga. Gamma har plastbitar man sätter in för att docka centralerna bredvid varandra med perfekt avstånd och linjering.
Största gamman är 4x18 moduler, men går som sagt att docka ihop mer.

Men man ska också ha koll på tillgänglig ström/effekt innan man väljer. Är det en väldigt kraftig matning (mer än vad som är brukligt till villor) så blir den Garo som elmontören visade ett bra val. Eller andra liknande centralsystem för större installationer.

Hager FW är ett mellanalternativ, för matningar upp till 125A
https://www.hager.se/e-katalog/elcentraler-och-normsystem/kapslingar-och-skaap/fw-skaap/5756.htm
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Tror inte att TS har behov av denna
Såvida der inte handlar om hembränning i stor skala :cool:
Eller bitcoin-mining ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller bitcoin-mining ... ;)
Vi har alla olika intressen :cool:;)
 
Finns det inga byggda på marmorskiva längre?
img_4262.jpg
 
  • Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
Hos oss blev det en Eldon kapsling i plåt med lucka. Jag tycker nog att den ser rätt snygg ut. Enda nackdelen är nyansen på den vita färgen. Jag hade föredragit att den hade varit lite mer vit, den har typ samma gula nyans som många andra prylar. Det här är ju ett problem man har med alla vita saker man sätter upp, jag valde att inte bry mig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hager gamma går lätt att bygga ut med fler gamma-kapslingar så länge det finns väggutrymme kvar runt det befintliga. Gamma har plastbitar man sätter in för att docka centralerna bredvid varandra med perfekt avstånd och linjering.
Största gamman är 4x18 moduler, men går som sagt att docka ihop mer.

Men man ska också ha koll på tillgänglig ström/effekt innan man väljer. Är det en väldigt kraftig matning (mer än vad som är brukligt till villor) så blir den Garo som elmontören visade ett bra val. Eller andra liknande centralsystem för större installationer.

Hager FW är ett mellanalternativ, för matningar upp till 125A
[länk]
FW såg mycket rejäl och trevlig ut... Gillar att det är ett riktigt skåp! I mitt fall handlar det inte om att jag behöver hantera så stora strömmar (63A räcker), utan mest att jag vill stoppa i mycket och göra det lite organiserat. Ex en drös med DIN24V trafos, diverse Dali dimmers mm.
Dessutom är det väl trevligt om man ex kan gruppera de enheter som ex ligger under resp. jordfelsbrytare lite snyggt i centralen.
Med lite hålrum för sådant försvinner platserna snabbt. Antar att man är hyfsat låst till DIN prylar om man ex kör FW?
För ex LED trafos är det ju mindre vanligt med DIN...
 
Mikael_L
Försöker återgå till TS spörsmål (stora fastighetscentraler var kanske inte tanken ...)
S spaxx skrev:
Eftersom jag är teknikintresserad så får det gärna vara någonting av bra kvalité och "snyggt".
Jag undrar lite vad du tänker med "snyggt".
Och vad är anledningen till att den ska vara snygg, synlig inne i bostaden (kanske sovrum eller v-rum, eller någon annanstans där utseende blir jätteviktigt).

Och vad tänker du om infälld central? Infälld blir som regel alltid snyggare. Men är dock inte tillåtet/lämpligt precis överallt.

Det är inte gott att ge konkreta förslag om vi inte vet vilka egenskaper som är viktigast.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Försöker återgå till TS spörsmål (stora fastighetscentraler var kanske inte tanken ...)

Jag undrar lite vad du tänker med "snyggt".
Och vad är anledningen till att den ska vara snygg, synlig inne i bostaden (kanske sovrum eller v-rum, eller någon annanstans där utseende blir jätteviktigt).

Och vad tänker du om infälld central? Infälld blir som regel alltid snyggare. Men är dock inte tillåtet/lämpligt precis överallt.

Det är inte gott att ge konkreta förslag om vi inte vet vilka egenskaper som är viktigast.
Hej,

Centralen ska sitta i ett eget litet rum med dörr, typ 120cm brett och 80cm djupt rum.

Med snyggt menar jag nog att det skall se reko ut, bra grejor. Inte något billigt utseende utan man ska bli lite glad när man öppnar dörren och ser en snygg installation och god kvalitét
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Vad tror du om infälld?
Sitter det redan en befintlig central där den nya ska upp?
Är den utanpåliggande, är det utanpåliggande kablar till den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.