• Gilla
adamannen
  • Laddar…
Vi köpte Loticos TTL-bevattning till vår 90m Thujahäck för ett par år sedan. La ner slangen ca 10cm under marknivå precis jämte rotklumparna då vi planterade häckarna. Funkar hur bra som helst, speciellt i kombination med en Gardena timmer som programmeras att vattna ett par gånger i veckan helt automatiskt. Första året vattnade vi betydligt oftare då planterna var hel nysådda.
 
Jag köpte en billig ½tum slang, och borrade små hål var 30:e cm (som var mitt plantavstånd). Satte en plugg i andra ändan slangen. Kostade 75:- tror jag. Fungerar helt ok!
 
Stew skrev:
Jag köpte en billig ½tum slang, och borrade små hål var 30:e cm (som var mitt plantavstånd). Satte en plugg i andra ändan slangen. Kostade 75:- tror jag. Fungerar helt ok!
Minns du hur stor borr du använde?
 
  • Gilla
anelma
  • Laddar…
Jag tror jag gjorde så här.
Köpte den billigaste slangen jag kunde hitta. Du vet de där jättedåliga gröna, som bara knixar sig direkt man rullar ut dem. Kostar kanske 100:- för 50 meter. Sedan så borrade jag hål för just det projektet jag hade då (har använt den igen, men kunde ha skrotat den med tanke på priset). Först tog jag en för liten borr 2mm. Då hände inget. Gummit förslöt hålet igen. Så jag tror jag gick upp till 3mm. Då blev det ett lagom stort hål. Sedan använde jag en vanlig snabbkoppling i slutet, fast enväg. Så att det blev som en propp. Kan ju lika gärna sätta dit en snabbkoppling och tex en vattenspruta som är avstängd. Bara det inte kommer ut något vatten.
Största problemet jag hade var att få ett lika stort flöde i hål 1 som hål 30. Men efter lite joxxande med vatttentryck, samt lite större hål längst ner så blev det ett ganska jämnt flöde i alla hålen.
Det är en sniklösning. Men den fungerar jättebra om man bara ska ha en droppslang någongång. De riktiga lösningarna kostar många gånger mer, och jobbet som ska göras är inte så komplicerat så att det motiverar det dyra inköpet tycker jag (om man inte har behov av slangen ofta dvs. Tex flytta runt i växthus, eller vad det må vara).

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Stew skrev:
Jag köpte en billig ½tum slang, och borrade små hål var 30:e cm (som var mitt plantavstånd). Satte en plugg i andra ändan slangen. Kostade 75:- tror jag. Fungerar helt ok!
Nästan nobelpris på det där ju! Varför skall de enkla lösningarna vara de svåra att komma på? :D
 
Dalbotös skrev:
Nästan nobelpris på det där ju! Varför skall de enkla lösningarna vara de svåra att komma på? :D
Men det är ju så! Allt komplicerat är det så många som tänker på. Det enkla är det ingen som tänker på, för det är för enkelt :p Jag har inte en tillräckligt stor cpu för att tänka ut komplicerade saker, så det får bli enkla :)
 
Jag har också tillverkat droppslang på egen hand, hittade den billigaste då på Netto. Gjorde också felet med för litet hål till börja med. Men lagom storlek på borr var för min del 1,5 eller 2 mm. Provade först med en nål men då hände inget. Skulle bara tillägga att nu år 2 så fungerar de lika bra. Förväntade mig inte det efter att de legat ute hela vintern.
 
Tackar för svaren, själv köpte jag Gardenas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.