É
Jag ska få 12st fönster till min tillbyggnad men blir inte riktigt klok på vad som gäller vid drevning och övrigt kring montage. De instruktioner jah hittar visar sällan helheten i hela fönstermontaget så man vet inte vilket system man ska gå på.

Dels så kan man dreva både inne och ute. Sen finns det bottningslist och fogmassa. Sen finns det plastade drevremsor. Sen är det ångspärr som tejpas mot fönster. Kanske även tätande tejp utifrån?

Gäller alla arbetssteg ovanför eller är det några som tar ut varandra? T.ex. vid plastade drevremsor ska man tänka annorlunda gällande ångspärren hur den ansluter mot insidan? Ska bottningslist och fogmassa användas oavsett med/utan plastad drev?

Kan tillägga att det är vanlig trästomme med ångspärr.
 
använd ej plastad drev utifrån och plastad drev invändigt ingen fog eller bottningslist
 
É
Jo att plastat ska vara invädigt förstod jag. Men är det plastat som gäller nu? Ska man ändå ha bottningslist, fotmassa, tejpad ångspärr onvändigt? Och eventuellt nån skyddstejp utvändigt?
 
man får välja antingen plastad drev invändigt eller bottningslist +fog
 
É
Okej, verkar enklare med plastat då, så slipper man hålla på med fog.

Då återstår frågan om tejp/ångspärr.
  • Ska man sätta en difföppen tejp på utsidan?
  • Hur avslutar man ångspärren mot fönstret? Är det inte så noga när man har plastad remsa (eller list/fog), kan man bara tejpa ner den mot träreglarna halvvägs mot fönstret. Eller behöver ångspärr/tejp ändå ansluta mot fönsterkarmen?
 
Vad är väggen av för material?
Plastat drev brukar användas i väggar av sten/betong/tegel medan vanligt drev används till trähus.
Anledningen till att använda plastat drev i stenväggar beror på kapilärvandring.
Enklast är att avsluta ångspärren på regeln och sedan försluta med en fog mellan ångspärr och fönsterkarmen från insidan (trävägg) så eventuell fukt kan avdunsta utåt, jag rekommenderar att även använda en bottningslist från insidan mellan drev och fog.
https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/byta-fonster/
 
É
@fixarpelle
Ett fönster är leca-block men övriga 11st är träväggar. Enligt Isovers instruktion så visar de på en trästomme med plastat drev så själva produkten i sig verkar avsedd för trä med. Sen har jag ingen erfarenhet ifall det brukar bli tight få in eller så.


Om jag förstått rätt finns det 2st metoder, båda med ett par tillägg:

Alt 1.
*Dreva vanligt från utsida och plastat drev från insida.
Alt.2
*Dreva vanligt både från in och utsida. Täta med bottningslist+fogmassa.
Ångspärr:
Bör tejpas tätt längs stommen mot fönsterkarmen, men inte längre än att tejpen täcks av föstersmygen. En del struntar i ångspärren inåt fönstret till vilket gör att man kan limma fast fönstersmygen mot träyta som då är kvar.
Utvändig tejp:
Difföppen tejp på utsida fönster. Som ett vind och regnskydd. Verkar inte lika vanligt att använda.

Gällande ångspärren så kan man ju tycka att lyckas man tejpa den mot fönsterkarmen kan man skippa både plastad drev och bottningslist. Men man kanske göra båda för att vara säker?
 
É
Du gör som du vill men det man utgår ifrån är att i trävägg så försluter man på insidan mot ångspärr så det kan lufta/avdunsta ut, i sten gör man tvärtom och försluter utifrån.
Fönstertillverkaren bör ha instruktioner som följer och där bör även detta framgå annars får du fråga dem.

Ett exempel i leca med både hängslen och livrem.
 
Fiskarheden villan har bra filmer som borde gälla alla liknande hus
 
É
F fixarpelle skrev:
Du gör som du vill men det man utgår ifrån är att i trävägg så försluter man på insidan mot ångspärr så det kan lufta/avdunsta ut, i sten gör man tvärtom och försluter utifrån.
Fönstertillverkaren bör ha instruktioner som följer och där bör även detta framgå annars får du fråga dem.

Ett exempel i leca med både hängslen och livrem.
[media]
Det blev att jag kör med 50mm drev utifrån, en liten luftspalt och sen tejp som andas på utsidan.

Sen drevning igen inifrån vilket kändes lite fel för karmskruvarna sitter rätt långt in så måste kapa drevremsan vid varje skruv. Men eftersom drevningen är hel på utsidan blir det ok ändå. Sen bottningslist och latexfog. Vilket känns lite överkurs eftersom jag nog kommer tejpa ångspärren ändå.

Men angående länken om fönster i mur/puts, vad är det för produkter där? Svällist känner jag till men inte det andra ”galvad slät tunn plåt” och framförallt ”tätningsband” som klistras över plåten. Vad kallas dessa i butiker? Hittar inget när jag söker. Jag har ett fönster som sitter i lecablock (eller Finja isolerblock) som jag inte vet hur jag ska göra med.
 
É
É ÉlPon skrev:
Men angående länken om fönster i mur/puts, vad är det för produkter där? Svällist känner jag till men inte det andra ”galvad slät tunn plåt” och framförallt ”tätningsband” som klistras över plåten. Vad kallas dessa i butiker? Hittar inget när jag söker. Jag har ett fönster som sitter i lecablock (eller Finja isolerblock) som jag inte vet hur jag ska göra med.
Jag kan ju svara mig själv i brist på andras input. Tätningsbandet kallas för sekundärtätning/sekundärt fuktskydd. Finns dyr tejp för detta. Blir i alla fal dyrt för mig som bara ska göra det på fönstret i muren, på trästommen är det för sent så det skippar jag. Elitfönster skriver att butylband, tjärpapp eller likvärdigt är exempel på sekundärtätning så verkar som jag bara kan ta tjärpapp som jag redan har hemma. Plåten skippar jag eftersom jag inte ska putsa utan köra med sockel/fasadskivor. Borde duga eftersom de flesta inte ens verkar köra med sekundärtätning överhuvud taget. Sätter lite murbruk bara så det blir aningens fall utåt och sen tjärpappen.
 
É
MrJay MrJay skrev:
[länk]

(y)
Ja de hade en bra guide tycker jag. Upptäckte det dokumentet igår när jag lärde mig vad sekundärtätning var och sökte på det ordet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.