Har googlat runt nu ett tag och inte hittat något svar så försöker här.

Köpte ett fritidshus och ska nu göra det till ett åretrunt boende.
Planen är att riva det gamla taket (pannor, Råspont och takstolar) och göra nytt.
Tog bort en ventilationslucka för att lättare kunna se ytterväggens uppbyggnad.
Det verkar som att reglarna dom byggt med är 70x45, bör jag vara orolig att det inte kommer hålla uppe det nya taket?
Ska försöka bifoga bilder på nya taket och ritningar när jag kommer över dom imorgon.
 
Andreasb1987 Andreasb1987 skrev:
Har googlat runt nu ett tag och inte hittat något svar så försöker här.

Köpte ett fritidshus och ska nu göra det till ett åretrunt boende.
Planen är att riva det gamla taket (pannor, Råspont och takstolar) och göra nytt.
Tog bort en ventilationslucka för att lättare kunna se ytterväggens uppbyggnad.
Det verkar som att reglarna dom byggt med är 70x45, bör jag vara orolig att det inte kommer hålla uppe det nya taket?
Ska försöka bifoga bilder på nya taket och ritningar när jag kommer över dom imorgon.
Vad är tanken med att riva allt, bygga en ny våning? 70mm reglar är väldigt klena.
 
Tack för snabbt scar
Nej ingen extra våning, utan förlänga huset, och i och med att taket legat sedan 70talet passar jag på att byta allt.
 
Andreasb1987 Andreasb1987 skrev:
Tack för snabbt scar
Nej ingen extra våning, utan förlänga huset, och i och med att taket legat sedan 70talet passar jag på att byta allt.
Varför ska du byta takstolar och råspont? Är det ruttet, eller för klent för det nya taket? Om taket är ok och du inte ska ha en extra våning eller ett mycket tyngre tak förstår jag inte poängen med att byta.
 
Du skriver ”pannor” men vi vet inte om det är betongpannor eller tegelpannor, eller vad du tänkt att det nya taket ska bestå av.
Då blir förändring i vikt svår att uppskatta.

Tegelpannor i bra skick kan lätt hålla 50 år till, men betongpannor från 70-talet kan nog ha nått sin livslängd nu.
 
Sorry, dålig info i första inlägget.
Just nu är huset L-format och tanken är att både höja och ändra formen på taket när jag bygger ut.
Takpannorna som ska läggas är benders betongpannor.
 
  • Arkitektritning över L-format hus med markerade mått och rum som kök och vardagsrum, för planerad ombyggnad och takhöjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningsdiagram över ett L-format hus med markerade planer på utbyggnad och takhöjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
70x45 är för klent för betongpannor. Hur ser takstolskonstruktionen ut?
 
jag är ingen byggare, men det blir ganska omfattande arbete ser det ut som. bygga ut åt 2 håll, samt byta - bygga till alla bärande väggar. byta hela tak konstruktionen. vad har du för grund? hur är det med höjden inne, är den ok? värme är direkt el?

beror väl på hur du har tänkt göra jobbet. löpande snickare, lägga ut allt eller göra det mesta själv.
kanske inte vad du hade räknat med, men en sån omfattande ombyggnad kommer du lägga mycket tid och pengar på att riva, ändra och bygga om och är det snickare som ska göra allt det, tror jag det är billigare att resa nytt. ska du göra allt själv steg för steg, så kanske det funkar.
finns det möjlighet att bygga nytt bredvid och istället behålla sommarstugan som den är? då får du ju gäststuga sommartid och känns som du får mer för pengarna. då har du ett nybyggt hus istället för ett 70 tals renoverat där du fått göra kompromisser pga existerande delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.