Ska sänka innertaket med plåtreglar i hallen.
Den nedre och den högra väggen är hård betong, resten är 13mm gips och 40mm träregel.
Taket är hård betong.

Vilken storlek på skruvar och pluggar rekommenderar ni? Märke?

Hur många fästpunkter behövs på vägg och tak?

Tack!


Namnlös.pngklopå.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga plugg i betongtaket. Brinner det smälter pluggen och hela taket trillar ner. Alltså inget material som kan brinna som uppfästning.
 
  • Gilla
mandg
  • Laddar…
huggan skrev:
Inga plugg i betongtaket. Brinner det smälter pluggen och hela taket trillar ner. Alltså inget material som kan brinna som uppfästning.
Vad rekommenderas istället då?
 
Expanderspik eller så bultar du upp det med bultpistol.
 
S
huggan skrev:
Inga plugg i betongtaket. Brinner det smälter pluggen och hela taket trillar ner. Alltså inget material som kan brinna som uppfästning.
ojoj vet jäkligt många tak som måste göras om då
 
huggan skrev:
Inga plugg i betongtaket. Brinner det smälter pluggen och hela taket trillar ner. Alltså inget material som kan brinna som uppfästning.
Förstår ju tanken bakom, men är det någon regel eller en allmän "best-practise"?

Jag har hängt upp mitt med list runt alla väggar och sedan några pluggar (med plastplugg) här och var. Du har så smala utrymmen så det borde fungera bra med vägglister.
Jag lade ca. 1 meter mellan varje 10mm plugg och rejäla brickor på skruvarna.
 
Material i tak, väggar, golv och fast inredning ska ha sådana egenskaper eller
ingå i byggnadsdelar på ett sådant sätt att de


– är svåra att antända,

– inte medverkar till snabb brandspridning,

– inte snabbt utvecklar stora mängder värme eller brandgas,

– inte deformeras vid ringa brandpåverkan så att fara kan uppstå,

– inte faller ned eller på annat sätt förändras så att risken för personskador ökar

– inte smälter och droppar utanför brandhärdens omedelbara närhet.


Kravnivån på material beror på den mängd värme och brandgas som kan tillåtas utvecklas i byggnaden. (BFS 2011:26)

Så det beror på var han bor i för fastighet. Men jag rekommenderar ändå att låta bli plastpluggar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.