Jag har en tre meters pelletsskruv med diametern 60 mm. Det är två svaga böjar från pelletsförrådet fram till brännaren, och jag undrar hur "tighta" plaströr jag kan ha runt skruven?

Skruven var längre när jag köpte den, samt hade två kraftigare böjar på vägen till brännaren hos förra ägaren. Han hade därför plaströr i diametern 90 mm.

Jag tycker det verkar bli lite väl mycket luft - risk för att inte pellets skruvas fram effektivt - i rör med så grov diameter i förhållande till skruvens.

När jag provvrider skruven för hand i de grova rören, roterar den ryckvis när den rör sig i böjarna, och likadant i de mindre 70-mm rören jag har provat med.

Skulle det fungera med 70-mm rör till min skruv, tror ni? Böjarna är kanske 25-30 grader max.
 
Tag kontakt med någon som säljer flexskruvar för mer information. Att den rycker beror troligtvis på att du inte har sträckt skruven vid montering.
 
@ Snurre - sträckt skruven? Den är ju rörlig i alla led, dvs roterar och flexar i längd eftersom den är upphängd i taket.
 
@Snurre - tack för monteringsanvisningen. Ska kika på den.
 
Hej Kalmarkillen.
Är det sk kärnlös skruv du har? Dvs. den ser ut som en spiralfjäder? Då skall plaströret vara ganska vidare i sin inre diam. Jag matar in havre med en sådan. I 40 mm rör gick det bra ett antal år tills jag fick dåligt havre som ej var fullmatad å då chokade det ihop sig. Lösningen blev rör med inre diam på 50 mm för 40 mm spiralen. Konstigt nog så transporteras i mitt fall havret, inuti spiralen i en cirkelrörelse. Inte som man tror att det skjuts framåt som med en skruv liknande en isborr.
Bara en tanke, hoppas det hjäpte.

By the way, belackare å påhejare, :thumbdown: (y) nu äre 8:e vintersäsong jag eldar med min brännare. Som ren information. Funkar kanon. Sotar själv. Jobbar just nu med automatiska askan. Från pannan kommer det som vanligt/tidgare, men sedan bygger jag om resten.
 
Kul att din brännare fungerar bra! :) Har förstått att du vill bygga skruv för askutmatningen. Ingen risk med glöd i askan? Tänker på att du vill använda plaströr till din askutmatning.
 
Hej Snurre!
Tackar för hälsningen.

Häromdan hittade jag rester av email här på denna sajten, vi skulle försöka ses när jag var i Hälsingborgstrakten. Några år sen nu.

Jo, det är nu 8:e vintern jag eldar med havre. Har samma PEM vattenrör än idag som från början som drar bort askan från utsidan pannan till en plåtlåda stor som två banankartonger. Innifrån pannan har jag ett kort järnrör och skruv. Askan hamnar i en liten plåtlåda, som en halv skokartong, därifrån tar skruv nr 2 med PEM röret över till plåtlådan.

Om det tar stryk? Hahaha.....NEJ!.. Ingen som helst skada på PEM röret under dessa 7½ år än!
Askan är aska, ingen glöd , eldar havre, inte ved, det blir bara ren aska kvar, väldigt lite energiinnehåll.
När det kommer ut till den där lilla plåtlådan ifrån pannan å går in i PEM slangen kan man ta askan i handen fast den nyss ramlat ut från brännarröret! Jag har ett plåtlock med tittlucka av glas på den lilla lådan å lyfter ibland av locket å känner på askan faktiskt. Den är bara handljummen som varmast.

Så svar på frågan, så kan alla läsa det å ta till sig, nä det blir ingen glöd. Inte med min brännare å med havre. Har man en glödande klump i en havrebrännare vill jag påstå att det är allvarligt fel på hela förbränningen.

Förtydligande, det är denna plåtlåda, stor som två banakartonger som jag sedan bär ut på gården sådär en gång per vecka, beroende på hur mycket jag eldar å hur länge jag väntar, dvs hur full lådan blir. Det är det moment jag vill ha bort, tänkt i flera år på det å närmar mig lösningen.

Via slangar/rör å fläktar skall askan hamna i ett stort plåtskåp, fd sopskåp modell 60 tal, ute på gården. På skåpet har jag svetsat Trima fästen till traktorns lift, hakar på å kör ut på åkern å sprider det där det växte. Det är det mest miljövänliga å bra gödning för det inehåller lite kalium så man slipper köpa det dyrt från fabricerat håll. Vid vårbruket så harvas det sedan ner till nytta igen.

Just nu funderar jag på cykloner å filter å om man skall suga eller blåsa ut. På annat ställe/tråd har jag frågat om hur man böjer pp rör. Fått intressanta svar. Det slutade med att jag hittade sk markrör hos Billiga Tema å skall testa i full skala veckan som kommer. Håll tummarna.
 
Jag har själv ett schakt som askan faller ner i. Därefter en rak skruv med kärna som går genom väggen, rakt ut i en plåtcontainer, ca 1 kubik. Skruven mynnar ut i botten på containern där askan får växa uppåt och på så vis så packar den sig lite och behövs ej tömmas förrän på senvåren då pannan stängs. Har också lastarfästen och gör som du, tömmer den på åkern.

Eldar också havre nu med en inblandning av ca 20 vikt% senap som jag kom över billigt. Fungerar mycket bra. Vad jag inte gör om är vad jag gjorde förra säsongen. Fick tag i ett parti korn och det var mest problem med detta. Visserligen billigt men sintrade ganska mycket.

Väldigt nöjd med min anläggning!
 
Hej Snurre.
Du har en sak som inte jag har.....pannan i marknivå. Min är i källaren å jag måste lyfta upp askan ca3½ meter totalt. Annars skulle jag göra precis som du beskrev din anläggniong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.