SMZ
Jag har investerat i pump

Djupbrunnspump Grundfos SP1A-14 0,37kW 1m³/h 55m 3x400V 50Hz​

Den ska sitta på 39 m djup och brunnen är 30 meter från huset.
vilken dimension ska pemrör ha? Pumpen utgångshål är 32 mm. Det gamla Pemröret från brunnen till huset är 25 mm och jag har köpt en enkeladapter som kommer att ha två 90° vinklar innan den går till röret som leder in till huset. Brunnsröret ska förlängas med ett markrör så att inte dagvattnet/grundvattnet kan leta sig ned i borrade brunnsröret. Brunnen borrade 1976.
 
  • En brunn med stenar runt, slang, och en hink inuti; kablar syns, möjligen för vattenpumpning eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
SMZ
Köpte material där så jag har kollat den men blev inte så mycket klokare 🙏🏼😂
 
Kör på 32mm så får du lite mindre tryckfall. Högst försumbar merkostnad.
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
SMZ
mexitegel mexitegel skrev:
Kör på 32mm så får du lite mindre tryckfall. Högst försumbar merkostnad.
Klarar pumpen att den vågräta kabeln bara är 25 mm? Tänkte så att inte motorskyddet löser ut.
 

Bästa svaret

B
Din pump har en kapacitet på 1m3/h antar jag? Med tanke på trådrubriken. Det är 16l/s, och sträckan är runt 80m.

Om man avrundar till 15l/s och 100m för att göra tabellavläsningrn enkel, så får du 4mVp med dn25 och för dn32 ca 1.23 mVp (2.2 * (15/20) i kvadrat).

Det är ca 0.25 bar i skillnad på tryckfallet. Det motsvarar ca 12W på pumpen vid 1000l/s i skillnad. =spelar ingen roll.

Prk kopplingar brukar vara dyra. Har du några som ligger redan hade jag kört på dem som finns. Ska man köpa allt nytt hade jag nog tagit 32 i alla fall. Pumpen är rätt liten, ifall nån får för sig att uppgradera i framtiden så kommer aldrig pem röret vara för klent i alla fall.
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
SMZ
Tack 🙏🏼
 
B
SMZ SMZ skrev:
Klarar pumpen att den vågräta kabeln bara är 25 mm? Tänkte så att inte motorskyddet löser ut.
2.5mm2?

Låter som överdimensionerad elkabel med tanke på att pumpen är på 370W?
2.5mm2 klarar rätt många kW. Den räcker absolut.
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
SMZ
25 mm pemrör från brunn och 32mm pemrör från pump 39 meter ned, fram till 32 enkeladapter
 
B
Dett hade funkat med 25 hela vägen, men mixar du 25 o 32 så blir det också bra.
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
SMZ
tack för all feedback 🙏🏼
 
SMZ
Vi gjorde pump och rörbytet igår. Allt gick bra till slut och det var 32 rör hela vägen från pump till husets hydrofor. Den gamla pumpen kommer att få bli kvar hemma som reserv i nödfall. Röret i brunnen förlängdes upp ovan mark för att förhindra dagvattnet att åka ned. Vi kommer att beställa spolning och slamsugning av borrhålet. Vilket jag läst att man ska göra vart 10 år. kostnad för det ca 5000 kr 👍🏼
 
  • Vit hund tittar på person som arbetar med blå kablar utomhus, grönt landskap, röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparation av utrustning, tänger och kabel på blå presenning, soligt verktygsarbete utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man tittar upp ur underjordisk öppning omgiven av sten och byggmaterial, stege nära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en vattenslang, lantligt landskap, hus i bakgrunden, sommardag, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
SMZ
  • Laddar…
SMZ
tack 😀
 
SMZ
32 enkeladapter i stålröret. Förlängt med 160mm markrör
 
  • En rostig, röd pump ansluten till ett mässingsbeslag och slang, med vatten och stenar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.