Vilka dimensioner måste man ha för att fixa hålen i gipsskivorna för vägg resp. tak dosor?

Är det några andra (större) hål som man behöver göra? Vad ska det vara för dimension till spottar t.ex.?
 
S
Apparatdosa: ca 75 mm
Koplingsdosa: ca 85 mm
Takdosa: ca 85 mm
Spottar: 57, 60, 75, 84 etc beroende på vad det är för spot.
 
Och använder du de dosfräsar som brukar användas för eldosor så heter dom T70 & T80.
 
Man tackar :)
 
använd hole in one till dosorna dom under lättart mycket , köp gärna 2 st

finns på biltema för ca 300 :- st
normal pris ca 500 :-

Biltema Sverige
 
Är biltema varianetn en äkta hone in one? Den har ju fel färg.

Har antagit att det är en pirat, men den kanske är lika bra för det?
 
hempularen skrev:
Är biltema varianetn en äkta hone in one? Den har ju fel färg.

Har antagit att det är en pirat, men den kanske är lika bra för det?
De benämnder den dessutom för Hole finder-sats... Hole In One satsen (den oranga i den fina lådan) har jag inte sett för under femhundrapengen ink moms i någon affär...
 
Biltemas "hole in one" är en pirat variant som är borttagen ur deras sortiment pga. patentskydd. Fick det beskedet när jag var där för några veckor sedan. Köpte istället orginalet på Jula för 549:-.

//Janne
 
x man skrev:
Biltemas "hole in one" är en pirat variant som är borttagen ur deras sortiment pga. patentskydd. Fick det beskedet när jag var där för några veckor sedan. Köpte istället orginalet på Jula för 549:-.

//Janne
Åhnej..... Jag har ju hållit i den på Biltema och tänkt att jag tar den sen..... :(
 
Enligt säljare på Biltema som jag pratat med vid två tillfällen ska de få in nya kopior i annan färg. Det är många månader sedan och inga hålletare ännu ;(

Bra och billiga dosfräsar hittar man hos Byggmax. Kommer inte ihåg märket, men det är det där standardutförandet helt i metall. Finns i T70 och T80 på Byggmax.
 
Tycker egentligen att det borde funnits en uppsjö av hålsökare nu när det är renoveringstider. Men innan jag såg länken ovan så hade jag aldrig träffat på någon variant på originalet.

Allt annat kopieras (läs modifieras) och säljs med varierande kvalitet...
 
Därmed är frågan om hålsågsdimatern besvarad. Lite "bonus" om dossökare fick du på köpet.

//Janne
 
S
x man skrev:
Biltemas "hole in one" är en pirat variant som är borttagen ur deras sortiment pga. patentskydd. Fick det beskedet när jag var där för några veckor sedan. Köpte istället orginalet på Jula för 549:-.

//Janne
Clas Ohlsson har den blå varianten, åtminstone i katalogen, för den som vill spara några kronor.
 
biltemas är exakt kopia av hole in one , har en av varje, enda skillnaden är att lådan är blå hos biltema och lite annorlunda orange färg på sökarn och dosinsatsen.

jag tycker att biltemas magnet är lite bättre
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tillägg om fräsarna: T70 sågar 74mm hål, T80 84mm. Ska du använda eljos lite nyare dosor (VP-2) ska det tydligen vara 72mm hål, men går säkert lika bra med 74mm, då har du ju lite mer marginal...

Fråga till er med hole in one: Hur djupt orkar magneten, kommer bygga innervägg med 17mmråspont+13gips=30mm alt 12mm spån+13mm gips=25mm. Klarar magneten 30mm?
 
  • Gilla
Drakir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.