Har svårt att bestämma mig och uppskattar all hjälp jag kan få!

Vi har ett 30-tals hus i funkis stil. Fasaden är vit puts.
Ena väggen hade vi tänkt täcka med liggande dubbelfas panel.
Vårt dilemma är dimensionerna.

Valet står mellan 220x95 och 220x120.

Vilken dimension bör vi välja??

(PS: Jag vet att smaken är delad men vad är vanligast på moderna hus?)
 
Ska man verkligen ha dubbelfaspanel som liggande panel? Fjällpanel eller vanlig klinklagd panel är väl det vanligaste och som låter vattnet rinna undan. Liggande dubbelfaspanel inbillar jag mig samlar på sig vatten i spåren och borde snabbt bli dåliga.
 
Bra synpunkt.
Jag för mig dock att "moderna" hus inte har fjällpanel?
Fjällpanel ser lite livligare ut men de hus jag har sett ser ganska stela ut och därför inbillar jag mig att det inte är fjällpanel...
 
Liggande bör man ha enkelfas och inte dubbelfas som påpekats tidigare. Dimensionerna antar jag du menar 22*95 eller 22*120. Perssonligen föredrar jag 22*120 då 95 har tendens att se väldigt "randigt" ut om det är lite större yta.
 
joflopp skrev:
Ska man verkligen ha dubbelfaspanel som liggande panel? Fjällpanel eller vanlig klinklagd panel är väl det vanligaste och som låter vattnet rinna undan.
Utan att vilja kapa tråden från trådskaparen så vill jag inflika att jag har hus med lite bredare liggande dubbelfas i 28x175 och 22x145 på olika sidor. Denna är monterad på trettiotalet på ett äldre hus, ej funkis således. Nu behöver i och för sig stora delar bytas på grund av vad jag tolkat som obefintligt underhåll under många år men att det skulle vara så dålig vattenavrinning vet jag inte om det trots allt funkat så pass länge, två väggar är fortfarande bra. Finns det ytterligare tips på alternativ för mig, trådskaparen och andra som inte för mycket avviker i utseende från dubbelfas?
 
Tjacko skrev:
Liggande bör man ha enkelfas och inte dubbelfas som påpekats tidigare. Dimensionerna antar jag du menar 22*95 eller 22*120. Perssonligen föredrar jag 22*120 då 95 har tendens att se väldigt "randigt" ut om det är lite större yta.
Vad är anledningen till enkelfas och inte dubbelfas?
Mycket riktigt, jag menar 22*95 vs 22*120. Våran vägg är 4,6*2,7m, utan fönster och dörr.

Har varit runt och tittat lite igår. Ett antal nybyggda hus hade 22*95 stående och 22*120 liggande. Stående var dubbelfas men liggande (mins inte riktigt (fast det var igår)) men jag för mig också dubbelfas. Dimensionerna är svårt att avgöra på håll men stående var smalare än liggande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.