När jag köpte min första vinkelkap (Bauhaus) så fick jag med två st 230mm diamantklingor, en med kylslitsar och en utan. Båda dessa klingor är helt slut efter kapning av ca 20 stenar, så även maskinen.

Nu har jag köpt en blå Bosch, så nu ska nog själva maskinen hålla ett tag.

Men 230mm diamant-klingor verkar det finnas många sorter av. Priserna varierar från knappt 200 spänn till runt 1500 spänn.

Är det värt att betala mer för klingor? Håller de längre? Med tanke på hur fort mina på-köpet-klingor gick åt så förmodar jag att man kan få lite längre hållbarhet om man betalar mer, eller?

Ska jag ha med eller utan kylslitsar när jag kapar 50mm tjocka betongplattor? I Lunakatalogen skiljer de rätt tydligt på klingor för torrkapning resp. torr/våtkapning. Jag tänkte bygga bevattning till klingan som MathiasS visar i den här diskussionen: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1124871529

Kan man inte vattna klingor som har användningsområde "torrkapning"?

/Micke
 
Till betongstenar kör jag med kylslitsar, de utan är avsedda för kakel och klinker. ;)
Köper billiga klingor hos Harald Nyborg, 169:- / st. En klinga räcker till ~ 15 - 20 kvm, å då är det frågan om mycket kapning. :p :D
 
Har nu i sommar lagt ca 100kvm med en hel del stenkapning. För mig har det räckt med en diamantklinga med slitsar från jula för knappt 200kr. Jag garderade mig med en extra men har inte behövt använda den.
 
Det låter bra. Men vem köper klingor för 1500 spänn? Skulle vara intressant att höra vad en sådan kan åstadkomma. Någon?

När är en klinga slut. Jag vet att mina är slut, för de har slutat skära. Men hur ser man på dem? Kan man se när de börjar ta slut?
 
Att de slutat skära behöver inte betyda att de är slut, de kan ha satt igen. Ett bra sätt att rensa ska vara att skära lite kalksten. En diamantklinga ska inte vara slut förrän man nött ner den del av klingan där det sitter diamantbitar fastgjutna i en matris av mjukare material. Den syns tydligt! Det brukar vara ungefär de yttersta 10 mm av radien.
 
Vill passa på att tipsa om ett för mig helt oväntat köp. Var nere på netto och skulle handla mat då jag får se en trave med "Toolex" (extremt billigt verktygsmärke som jag bara har sett på netto, maskinerna känns som i stil med bruksbo eller kanske lite rackligare) 230mm diamantklingor. 3 st för 69 kronor, dvs 23 kr styck.

Så jag tänkte att ingen klinga kan vara så dålig att den inte är värd 23 kr, hoppade över osten jag tänkt köpa och handlade 3 klingor istället. Hem och testade, och de fungerade precis som de klingor jag tidigare använt (harald nyborgs 169kr klingor och en 1200 kr klinga), vilket fick mig att åka tillbaka och köpa ytterliggare några paket.

Nu har det blivit mycket kapande de senaste veckorna, och jag är mycket positivt överraskad, det känns som att de håller ungefär lika länge som harald nyborgs 169kr klingor, och känslan när man arbetar med dem skiljer sig heller inte. Givetvis är de inte i närheten av att hålla så länge som en 1200 kr klinga, men å andra sidan kostar de ju mindre än 2% av vad en sådan klinga kostar, och jag har extremt svårt att tro att en sådan klinga håller längre än 50 toolexklingor. Visst blir det fler skivbyten, men mina armar få vila lite då och då iallafall.

SÅ toolex diamantklingor rekommenderar jag mycket starkt, finns alltså på netto. I övrigt verkar toolex vara något av det sämsta skräp jag har sett.


 
Har varit ute och kapat mer idag, och är fortfarande oerhört nöjd med mina 23-kronors Toolex diamantkapskivor. Har aldrig gjort ett mer prisvärt köp, så ser ni dem på Netto rekommenderar jag att slå till!

//Daniel
 
Det är stor skillnad på billiga klingor mot märkes klinger runt 1000:-, Hur snitten blir, vibrationer och hur snabbt den skär. Men märker inte så mycket på små snitt, men på stora ytor märks det direkt
 
Köpte en klinga där "Co-tech" eller vad den heter, Turbo, 179,- och den skär som en varm kniv i smör. Har fungerat till att kapa c:a 50 betongplattor än så länge utan försämring!
 
Ett tips är att knacka lite lätt på sidan av klingan så att fräscha diamanter kommer fram - då skär den bättre.

Har inte lyckats slita ut min Ö&B-skiva än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.