Mina föräldrar har en i övrigt utmärkt frys som får isbildning högst upp i oåtkomligt utrymme.
Siemens GS32NA22/01
Fläkten börjar efter några veckor eller längre låta väldigt mycket då den uppenbarligen går emot is. Efter att ha läst här på forumet förstår jag att det är antingen avfrostningselementet eller temperatursäkringen som är problemet.
Tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/siemens-frys-hjaelp-med-felsoekning-vad.482950/
stämmer väl med vad jag upplever.

Det jag undrar är - hur mäter jag vilken del som är problemet? Ta isär och mäta med ohmmeter, men var kommer jag åt att mäta? Och är detta något jag gör ifrån fronten av frysen, eller ska jag in bakom den för att komma åt?

Har hittat delar här, men tar gärna emot andra förslag.
https://fixpart.se/sv/modellnummer/siemens/gs32na22-01
 
A
om du tar bort luftkanakanalen i ryggen så sitter kopplingsplinten där och där går att mäta, annars får du även ta ner den kalla modulen och se vad som sitter där.
sen kan det ju vara en tillfällighet som löses automatiskt efter 2 dygns frånskild frys (avfrostning)
 
electroluxaren skrev:
om du tar bort luftkanakanalen i ryggen så sitter kopplingsplinten där och där går att mäta, annars får du även ta ner den kalla modulen och se vad som sitter där.
sen kan det ju vara en tillfällighet som löses automatiskt efter 2 dygns frånskild frys (avfrostning)
Tack för svar!
Det är inte ett tillfälligt fel, detta har hänt minst tre gånger nu. Fungerar efter fullständig avfrostning men trilskas igen efter en tid.
Är inte där ännu, men förbereder mig: Hur kan jag veta vad på kopplingsplinten som är vad (var ska jag mäta), och vilket motstånd är rimligt på ett fungerande avfrostningselement? Hur hittar man den typen av information? Om det nu inte är någon här som vet.
 
A
K kapten_brum skrev:
Tack för svar!
Det är inte ett tillfälligt fel, detta har hänt minst tre gånger nu. Fungerar efter fullständig avfrostning men trilskas igen efter en tid.
Är inte där ännu, men förbereder mig: Hur kan jag veta vad på kopplingsplinten som är vad (var ska jag mäta), och vilket motstånd är rimligt på ett fungerande avfrostningselement? Hur hittar man den typen av information? Om det nu inte är någon här som vet.
avfrostningselementet är i två delar men några hundra ohm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.