Börjar tröttna på det här med hemautomatisering. . . Har gått från Vera till HC2 och numera Smartthings. Tycker Smartthings krånglar och strular för mycket efter byte till nya appen och verkar inte finnas lösningar inom rimlig tid, om det någonsin kommer.

Finns det någon annan lämplig lösning? Har Fibaro/Qubino/Trådfri/Sonos/iPhone som jag skulle vilja kunna använda med lämplig controller. Är inte intresserad av att programmera och lägga hundratals timmar för att få det att fungera.

Tittat på Homey men det verkar också vara en hel del strul? Animus lika så? Annat?
 
Jag var lite i din situation för ett antal månader sedan, hade då en massa olika controllers och mestadel strul mellan dem och även med själv enheterna själva.

Jag valde då att testa home assistant, och WOW, vilket lyft!

Jag var avskräckt för just det där med programmering och krångel, då jag vill ha saker som funkar smärtfritt, och det gör faktiskt home assistant!
Det finns guider och supéer till precis allt, som är ämnade för de som inte kan programmera själv.
Testa, det är ju dessutom gratis :)
https://www.home-assistant.io

Jag gick ifrån att ha en massa olika bryggor och interface till att endast ha 1, där jag styr helheten!
Till det har jag integrerat Google Home, för röststyrning i huset.
 
Tack för tipset. Har varit avskräckt från det innan men nu handlat och påbörjat igår :). Känns lite tungt nu men kan nog bli bra.
 
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Home Assistant utan någon som helst tvekan. Du kommer inte hitta något alternativ som är lika utbyggbart och som har stöd för lika många integrationer någon annanstans. Lägg till det en otroligt aktiv community och en utvecklingstakt som är enorm.
 
H
Kan varmt också rekommendera home assistant och då med integrationen node-red.
Är du inte van att skriva kod kan home assistants automationsgränssnitt upplevas lite jobbigt, node-red däremot mer grafiskt och därmed enklare att förstå.
 
Har köpt RPI4 och börjat med HA. Har Zigbeesticka än så länge och väntar på Zwavestickan så jag kan få in de grejerna med. Är inte van att skriva kod men har inte haft några problem direkt med automationsgränssnittet. Det jag tycker är ganska tidsödande däremot jämfört med andra system är när man skall ha in många lampor i samma automation. På andra system kan man bara klicka i vilka man vill ha, här får man lägga till varje vilket tar tid, finns det något bättre sätt?

Node red har jag inte börjat titta på ännu. Tänkt att försöka hålla det så "clean" som möjligt för att undvika problem, uppdateringar m.m. men Node red kanske inte ställer till det? Har ni tips på bra ställe att läsa på grunderna för node red?
 
H
M magnil skrev:
Har köpt RPI4 och börjat med HA. Har Zigbeesticka än så länge och väntar på Zwavestickan så jag kan få in de grejerna med. Är inte van att skriva kod men har inte haft några problem direkt med automationsgränssnittet. Det jag tycker är ganska tidsödande däremot jämfört med andra system är när man skall ha in många lampor i samma automation. På andra system kan man bara klicka i vilka man vill ha, här får man lägga till varje vilket tar tid, finns det något bättre sätt?

Node red har jag inte börjat titta på ännu. Tänkt att försöka hålla det så "clean" som möjligt för att undvika problem, uppdateringar m.m. men Node red kanske inte ställer till det? Har ni tips på bra ställe att läsa på grunderna för node red?
Jag gör alla automationerna i node-red det enda jag gör i home assistant är byter namn på entiteterna och konfigurerar lovelace. Funkar väldigt smidigt.

Jag tittade på den här spellistan för grunderna i node-red. Finns säkert både bättre och sämre men tyckte att han förklarade rätt bra hur grunderna funkar.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLdp0eueNa0335MR3nZemgn0dYU0aQ9CuV
 
M magnil skrev:
Har köpt RPI4 och börjat med HA. Har Zigbeesticka än så länge och väntar på Zwavestickan så jag kan få in de grejerna med. Är inte van att skriva kod men har inte haft några problem direkt med automationsgränssnittet. Det jag tycker är ganska tidsödande däremot jämfört med andra system är när man skall ha in många lampor i samma automation. På andra system kan man bara klicka i vilka man vill ha, här får man lägga till varje vilket tar tid, finns det något bättre sätt?

Node red har jag inte börjat titta på ännu. Tänkt att försöka hålla det så "clean" som möjligt för att undvika problem, uppdateringar m.m. men Node red kanske inte ställer till det? Har ni tips på bra ställe att läsa på grunderna för node red?
De borde kunna skapa olika grupper med dina lampor.
Du måste justera i koden för att funktionerna skall kunna ta en grupp som output istället för en utgång.
 
H
M magnil skrev:
Har köpt RPI4 och börjat med HA. Har Zigbeesticka än så länge och väntar på Zwavestickan så jag kan få in de grejerna med. Är inte van att skriva kod men har inte haft några problem direkt med automationsgränssnittet. Det jag tycker är ganska tidsödande däremot jämfört med andra system är när man skall ha in många lampor i samma automation. På andra system kan man bara klicka i vilka man vill ha, här får man lägga till varje vilket tar tid, finns det något bättre sätt?

Node red har jag inte börjat titta på ännu. Tänkt att försöka hålla det så "clean" som möjligt för att undvika problem, uppdateringar m.m. men Node red kanske inte ställer till det? Har ni tips på bra ställe att läsa på grunderna för node red?

Vilken zigbee-sticka har du?
I phoscon där man hanterar conbeestickan kan man skapa grupper som sedan går att trigga som t.ex. light.gruppnamn i home assistant.
 
M magnil skrev:
Har köpt RPI4 och börjat med HA. Har Zigbeesticka än så länge och väntar på Zwavestickan så jag kan få in de grejerna med. Är inte van att skriva kod men har inte haft några problem direkt med automationsgränssnittet. Det jag tycker är ganska tidsödande däremot jämfört med andra system är när man skall ha in många lampor i samma automation. På andra system kan man bara klicka i vilka man vill ha, här får man lägga till varje vilket tar tid, finns det något bättre sätt?

Node red har jag inte börjat titta på ännu. Tänkt att försöka hålla det så "clean" som möjligt för att undvika problem, uppdateringar m.m. men Node red kanske inte ställer till det? Har ni tips på bra ställe att läsa på grunderna för node red?
Vilken z-wave sticka har du köpt? jag har idag en telldus som sköter zwave samt 433, men 433 börjar jag helt ta bort så skulle kunna tänka mig att köra på sticka in i RPi istället för att ha en telldus enkom för zwave.
 
M magnil skrev:
Node red har jag inte börjat titta på ännu. Tänkt att försöka hålla det så "clean" som möjligt för att undvika problem, uppdateringar m.m. men Node red kanske inte ställer till det? Har ni tips på bra ställe att läsa på grunderna för node red?
Jag tycker det låter som en bra strategi att vänta med NodeRED, automatiseringsstödet i Home Assistant är idag så pass bra att man egentligen inte behöver NodeRED, men det är ett trevligt tillägg helt klart (jag kör det själv). Men börja med att bli varm i kläderna med Home Assistant så kan du kolla på NodeRED senare.

Det finns många bra videos på Youtube som förklarar grundligt hur du sätter upp och använder NodeRED med Home Assistant, t.ex:
 
Tack för alla tips. Kör Conbeesticka så får prova gruppera i Phoscon. Hur fungerar det då med dimmer levels mm? Kan man typ sätta gruppen på 60% och vad händer då med de som bara är on/off?

Väntar lite med Node red. Vill som sagt hålla det så enkelt som möjligt och har inte stött på patrull i automatiseringen ännu. Man kan ju googla fram lite kod för det som inte går att göra i gränssnittet.

Har köpt Aeotec Z-stick Gen 5+. 5+ skall fungera bättre med RPI4 då vanliga 5 tydligen kan ha problem med strömförsörjning mm. Beställt den här för att vara säker på att få senaste 5+. https://popp.to/collections/z-wave-gateways/products/z-stick-gen5-plus-zw090?variant=34837747335213 . Lite lång leveranstid, beställde 25/11 och hittills har den tagit sig till Luxemburg.

Egentligen sugen på att helt skippa Z-wave och bara köra Zigbee och Wifi men har för mycket Zwavepuckar i väggarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.