Den "vanliga" har tagit slut och det är dag att köpa nytt.

Jag kommer att installera den själv i ett befintligt hus. Jag tänkte sätta enheten i garaget (källaren) och dra upp ett rör till övervåningen. Där kopplar jag in 8m slang, sedan är det väl bara att köra.

Jag har letat där jag kunnat men kan ändå inte fatta beslut om vilken CD jag ska välja. Ni som använder er av en, vad ska jag tänka på och vad är värt att lägga lite mer pengar på?

Så billig men bra som möjligt.
 
G
Har inte haft centraldammsugare så länge så vet inte så mycket om livslängden ännu så inte så stor ide att nämna märke. Men det blev en så kallad påslös, kändes bra att slippa köpa dyra påsar. Dock har de ju ett stort filter, som måste bytas någon gång, och det kostar ju mer än en uppsättning påsar. Hoppas dock att det räcker flera år.
 
Tror inte där är någon större skillnad på dom. I förra huset satte jag in en BEAM (för 16 år sedan) och den har funkat bra hela tiden. I nya kåken har jag en Elektrolux, som också funka utan problem, men den har en rad blinkand lampor som är störande tycker jag, får kanske läsa beskrivningen, om varför det är så.
Jag gjöt in rören i betongplattan för att bli av med dom på andra platser.
Du måste använda sådana rör som är till för damsugaren, annans är risken stor att dammtussarna fastnar i rörsystemet p g a ....tja, är det elektrisitet som bildas där tussarna kommer farandes?
Försök också att hålla minimalt med böjar.
Ett problem brukar vara locken till insugen i väggen, är dom i plast, kan dom gå sönder om man inte stänger dom med handen= varsamt.
 
Vi hade Allaway i första huset vi byggde om, installerad 1988 och gick långt efter att vi sålt huset, en mycket bra maskin.d^_^b
Köpte en Electrolux till andra huset, installerad -95 och funkar än vad jag vet, också en kanonmaskin. d^_^b
Men sen köpte vi en annan modell av Electrolux till nuvarande hus -03 och den krångla en del för att slutligen brinna upp för 3 år sen :O:(
Nu har vi en Husky som funktionsmässigt är den sämsta vi haft så nån sån blir det inte igen q(;^;)p
Alla ovanstående maskiner har i princip haft samma prestanda och sugförmåga, det som skiljer ffa till Huskyns nackdel är slangen som viker sej och munstycke/rör som antingen ramlar isär eller också sitter fast så in i h-e att frugan inte orkar få isär dom :@ enl säljaren på Elon är det inget fel på den alls så det ska väl vara så antar jag :rolleyes:
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Har köpt en Nilfisk Alto som länken ovan. Fast på Bauhaus där den är en tusing billigare:) Har använt den till en grovis nu i några månader då jag håller på och bygger och än så länge e jag nöjd. Har dock inte kopplat på utblåset än så dånar lite i tvättstugan..

Någon som vet om man kan koppla denna på avluftningen från avloppet?? Vore väldigt praktiskt för min del:-D
 
Vi har en Univac Millenium sedan flera år - helt nöjd med den och skulle nog fortsätta med Univac om jag behövde köpa en ny.
 
Hade en Univac i förra huset med extra lång slang med brytare på handtaget den var mycket bra vi hade den i 15år ( Funkar nog fortfarande) I nya huset har vi ingen c-dammsugare och vi saknar inte den heller, lång slang som skall in i något lämpligt skåp och placering av suguttag måste hamna på bra ställe annars så försvinner vitsen helt, även maskinen bör ju hamna där den är lätt åtkomlig för någon gång om året skall den tömmas.
 
SnickarNicke skrev:
Jag har kollat lite på den här. Räcker effekten?
[länk]

Och den här:
[länk]
Jag kollar på samma som du,
Electrolux ZCV855 kostar ca 6500 med slang och installationspaket
självrensande filter
67db
sugeffekt 570w

Nilfisk All-in-1 Silver kostar ca 5000 med slang och installationspaket
70db
sugeffekt 450w

Hmmm
 
Vi funderar på en canvac. är dom bra?
 
Moki skrev:
Vi funderar på en canvac. är dom bra?
Vi har Canvac Premium Lcd med slangvinda och 15 m slang. Super nöjda. Enda du behöver göra är tömma behållaren typ en gång om året. Påslös. Suget är helt sjukt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Canvac Premium Lcd kostar ca 8500 med slang och installationspaket
självrensande filter
63db
sugeffekt 590w
 
i bestämde oss för en Canvac premium lcd. 8839kr inkl slang och diverse tillbehör o frakt.
 
Vi köpte precis en Canvac Q premium LCD som installerades i helgen.
Bakgrund. Kommer från "vanlig" dammsugare. En Miele för 2500kr, bäst i test för ett tag sedan hos Råd och Rön. Den suger riktigt bra, men väsnas och är en liten klump att dra omkring. Samt utblåsaspekten givetvis.

Förväntningarna var stora inför igångsättandet av Canvac. Vi försökte köpa en CD som på pappret är något överdimensionerad i sugeffekt, just för att inte riskera en dålig sugförmåga. Canvac är ju enligt Energimyndighetens senaste test en av de två (jämte AEG) som rankas högst i sugförmåga generellt samt även högst dammupptagning på matta. Vi har ca 8-10 meter rör från slanguttaget i väggen till dammsugaren så de rekommenderade max 35 meter (för oss blir det ju 19 meter max med en 9 meters slang) verkar räcka.

Tryckte på knappen och började suga. Första intrycket är ett den inte på något sätt når upp till vår "vanliga" dammsugare i suförmåga. Canvac suger dock hyfsat bra, men jag hade förväntat mig något helt annat.
Tittar man på LCD displayen så indikerar den 5 av 5 staplar i egenkontroll av sugeffekt.


Fördelen med CD mot Mielen annars är naturligtvis att utblås sker utanför huset och att det är betydligt tystare när man suger.
För övrigt ger Canvac premium LCD en känsla av bra kvalitet, finish och passform.

9 meters slangen ligger nu i en hög mitt i vardagsrummet och det skall nog till en vinda för att upprullning skall ske effektivt. Slangen är ganska tung och bökig att få upp på den medföljande plastbygeln som skall hänga på väggen.

Frågan är: Statsa på Canvacs "Q roll me" eller Huskys "Självupprullande " vinda (fjäder)? Har ni prövat någon av dessa?

Sen vill vi nog beställa en flexibel "Slinky" slang som kan användas vid snabbstädning av hall nära vägguttaget.
Erfarenheter av denna? Hur ser den medföljande hållaren ut, är det bara en rund bygel eller något som trycker fast slang samt teleskoprör vid väggen?
 
Redigerat:
harry73
Vi har en electrolux zcv750. Locket gick sönder längs tätningen inom garantiperioden, men electrolux vägrade att ersätta, så vi fick köpa ett nytt lock för 1000 kr.
Och nu har vi ett glapp i kontakten till knappen på slangen för att sätta på/stänga av dammsugaren.

Om Electrolux håller den här kvalitetsnivån och inte erbjuder service/garanti värd namnet, kan man lika gärna köpa något billigt och ser hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.