Hej,

Här kommer lite fakta om projekt:
Renovering i tvättstugan är nästan klar, nu ska jag behöva gjuta en plattform till tvättmaskinen och torktumlaren och jag vet inte vilken typ av cement jag ska köpa som är lämpligt till min projekt.

Golvet är gjort av betong och jag ska sätta några skruvar på betonggolvet och knyta fast i dem ett miniarmeringsnät för att ankra plattformen på golvet, sedan ska jag applicera golvprimer. Tänkte jag rätt?

Plattformen ska vara ca 135 cm x 65 cm, en sida ska vara ca 3cm hög medan den andra ska vara ca 5 cm (pga golv inklination till golvbrunnen).

En kompis som har jobbat med bygg var osäker angående vilken cement jag skulle använda och sa det, åk till byggaffär och köp några säckar av K47 (kostar 450:- / st 25kg) en annan sa det köp Grovbetong (kostar 59:- / st 25 kg)

Här kommer mina frågor:
Vilken typ av cement ska jag använda?
Hur många säckar 25kg ska jag behöva för det mått jag gav?


Tack på förhand! :D
 
Raskus Raskus skrev:
Du får ut 12-13 liter färdig betong, så 3 säckar av denna: [länk]
Najs, jätte billigt, förstår jag rätt texten att det räcker med bara ca 3 liter vatten till en 25kg?

Tänkte passa på till en fråga till...

Jag ska bygga ett trä ram för gjutning och vet inte vad jag ska ha under trädet för att tätning mellan ram och golv så att betongen inte läcker under eller behöver man att ha ngt där?
 
Redigerat:
Beror på hur ojämnt golvet är.

Det bör inte behövas. Men lite sand eller annan motfyllning kan vara bra.
Att det sipprar ut lite grann gör nog inget då det kan tas bort när formen rivs och innan det brunnit fast.

Tänk på att förankra formen nedåt med tyngd eller annan förankring.
Trä flyter i betong och då rinner allt ut...

/ATW
 
R Reborn skrev:
Najs, jätte billigt, förstår jag rätt texten att det räcker med bara ca 3 liter vatten till en 25kg?

Tänkte passa på till en fråga till...

Jag ska bygga ett trä ram för gjutning och vet inte vad jag ska ha under trädet för att tätning mellan ram och golv så att betongen inte läcker under eller behöver man att ha ngt där?
Följ anvisningarna på säcken helt enkelt.
 
Du skall inte köpa cement (beståndsdel i betong) utan någon typ av färdig betongmix där du endast tillsätter vatten. Finns många varianter i bygghandeln. Exakt den du skall köpa beror lite på användningsområde och gjuttjocklek. Du skrev ca. 30-50 mm:s tjocklek. I detta fallet borde en finbetong passa där de rekommenderar en gjuttjocklek på mellan 25-100 mm.
Tänk på att "rugga" upp ytan som du skall gjuta mot samt vattenmätta ytan så inte din gamla betong suger ut fukten ur din nya gjutning för då kommer den att släppa från underlaget. Ju blötare din gamla betong är desto bättre, dock ingen synlig vattenyta när du gjuter. efter gjutning ser du till att täcka din gjutning med plast för att minska vattenavdunstningen. Ju långsammare betongen härdar desto bättre resultat, speciellt vid tunna pågjutningar. Lyft sedan plasten och spreja din nygjutna yta ofta under de första dagarna, betongen "förbrukar" vatten vid härdning. En torr yta härdar fortare och har lättare för att spricka.
 
R roli skrev:
Du skall inte köpa cement (beståndsdel i betong) utan någon typ av färdig betongmix där du endast tillsätter vatten. Finns många varianter i bygghandeln. Exakt den du skall köpa beror lite på användningsområde och gjuttjocklek. Du skrev ca. 30-50 mm:s tjocklek. I detta fallet borde en finbetong passa där de rekommenderar en gjuttjocklek på mellan 25-100 mm.
Tänk på att "rugga" upp ytan som du skall gjuta mot samt vattenmätta ytan så inte din gamla betong suger ut fukten ur din nya gjutning för då kommer den att släppa från underlaget. Ju blötare din gamla betong är desto bättre, dock ingen synlig vattenyta när du gjuter. efter gjutning ser du till att täcka din gjutning med plast för att minska vattenavdunstningen. Ju långsammare betongen härdar desto bättre resultat, speciellt vid tunna pågjutningar. Lyft sedan plasten och spreja din nygjutna yta ofta under de första dagarna, betongen "förbrukar" vatten vid härdning. En torr yta härdar fortare och har lättare för att spricka.
OK, menar du att den vartiant som Raskus rekommenderade passar bra? https://www.byggmax.se/finbetong-25kg-p0102
 
Den kommer att fungera alldeles utmärkt.
 
R roli skrev:
Den kommer att fungera alldeles utmärkt.

Najs, jag åker nu och köper grejerna :D
 
Redigerat:
Då jag inte gillar plast har jag använt trasmattor istället.
Enkelt att hålla fuktigt bara att vattna med en vattenkanna och har man tur att de är gjorda av trasor med vattenlöslig färg kan man få lite liv i betongytan.

/ATW

Ps antar att det skulle funka med ett par gamla badhandukar också... ds
 
Nja, trasmattor eller badhanddukar är förvisso lättare att vattna men de torkar lättare och suger då fukten ur betongen. Meningen med plasten är ju att "stänga inne" fukten så att inte betongen torkar ut för fort. Det kan nog fungera men kräver mer passning än om man använder plast, då ytan skall vara blöt.
 
R Reborn skrev:
En sista fråga innan jag åker...

Är det här rätt primer?
[länk]
Vad skall du göra med den? Det lär ju dröja innan du kan måla din nygjutna sockel.
 
R roli skrev:
Vad skall du göra med den? Det lär ju dröja innan du kan måla din nygjutna sockel.
Oj, jag trodde att man skulle behöva applicera primer innan betongen, golvet är målat, jag kan ingenting om det, behöver man inte då kör jag utan :geek:
 
Alltid Primer för vidhäftning! Som någon sa - Rugga upp ytan/ta bort färg innan primer för ännu bättre vidhäftning av betongkakan.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.