vad kan växa med minimal jord på ett berg? Vill skapa en buske/rad med träd mot insyn. mvh
 
Man kan ju bygga upp en liten bädd på berget för att få mer jord.
Två murar med jord emellan som man planterar i. Går att använda natursten, köpa mursten eller använda slipers. Alla tre kan bli snyggt tycker jag.
Då blir det dessutom lättare att hålla ogräs borta och man kan plantera lite andra fina saker tillsammans med buskarna för att få färg. Lite hängande växter utöver kanten kanske...

Jag vet - inte svar på din fråga - men en alternativ lösning.

Vi har en fläder som står på vårat berg och har stått där långt innan vi flyttade in. Den är gammal, rötterna syns och den har knappt ngn jord, rötterna går ned i en skreva med kanske 20 liter jord.
Den har klarat sprängningar och husbygge så den verkar vara tålig. Vet inte vad det är för sort.
Nu bygger jag en liten mur nedanför - åt det håll som rötterna går - och skall sedan fylla med jord så får den lite näring och möjlighet att fortsätta växa och må bra. Den är relativt liten för att vara fläder, ca 1,5 meter hög, men väldigt fin.

Kika på odla.nu de har ett forum och mycket bra artiklar. Kanske hittar du ngt där eller så kan någon där kanske hjälpa dig.
Lycka till.

//anna


 
Tall brukar kunna växa lite var som helst. Vet inte om det gäller dvärg/kryp-tall också men den senare borde kunna funka
 
Rhododendron har ganska yligt rotnät, med en upphöjd jordbädd borde det gå bra.
 
Enar tål mycket, men de växer väldigt långsamt. Jag gjorde en hönsgård på en berghäll.
Jag tänkte att hönorna skulle uppskatta lite grönt så i ena änden där det var ca 1dm jord på berget sådde jag lite gräs och satte en björk. Torkan och hönsens hackande tog dock snabbt död på björken.
Då gick jag ut i skogen och grävde upp en en och bar in i hönsgården. Den har klarat torkan utmärkt, men det är lite ont om barr nedtill p.g.a. hönsen.
 
Om du har jord någonstans på några meters avstånd från bergknallen är ett alternativ att plantera en snabbväxande klätterväxt och sedan sätta upp en spalje av något slag på berget dit växten leds. Behöver dock kanske borra i berget då.

Denna lösning överväger vi för att minska insynen från grannen utan att behöva sätta höga växter för nära vårt hus.
 
Den ena idén är mer lysande än den andra! Tack!
 
fjällbjörk kan bli en fin häck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.