Jag ska ha adsl-bredband, ej klar över hastighet, tror jag klarar mig bra på 2 mb, kanske 8 mb vore roligt. Har klickat runt och sökt priser;

Tele2
12 mån bindning, 2 fria månader, fri anslutning
Upp till 0,5 mb 269:-/mån
Upp till 8 mb 289:-/mån

Telia
12 mån (kampanj=18 mån)
Fritt Modem + startavgif
Upp till 0,5 mb 279:-/mån (309:- utan förval)
Upp till 8 mb 299:-/mån (329:- utan förval)

Spray
12 mån Modem 299,50:- Anslutning 299,50:(vid operatörsbyte 0:)
Upp till 0,5 mb 147,50:- i 3 mån därefter 295:- (162,50:- resp 325:- utan spray telefoni)
Upp till 2 mb, 164,50:- i 3 mån därefter 329:- (179,50:- resp 359:- utan spray telefoni)
Upp till 8 mb, 179,50:- i 3 mån därefter 359:- (189,50:- resp 379:- utan spray telefoni)

Glocalnet
12 mån, ingen startavgift, modem 399:- + frakt 99:- (tom 15:e feb 0:- vid val av 8 eller 24)
Om telestationen endast är utbyggd av Telia tillkommer 50:-/mån för abonnemanget
Upp till 0,5 mb 199:-/mån (249:- utan förval)
Upp till 8 mb 249:-/mån (299:- utan förval)
Upp till 24 mb 249:-/mån (299:- utan förval)

Universal
0:- i startavgift, Modem 475:- vi pcschop
Om telestationen endast är utbyggd av Telia tillkommer 50:-/mån för abonnemanget
Upp till 0,5 mb 195:- (245:- utan förval)
Upp till 8 mb 233:- (275:- utan förval)
Upp till 28 mb 263:- (295:- utan förval)

TDC
6 mån bindningstid, bredbandsrauter, modem, trådlöst bredband ingår. Ingen installationsavgift
Upp till 1 mb 199:-
Upp till 8 mb 249:-
Upp till 28 mb 299:-

Kan jag få tips på leverantör + hastighet?
 
Jag kör Telia 8 mbit, funkar perfekt.

Har haft en driftstörning på 6 år, bra och stabil uppkoppling hela tiden.

Kan rekommendera varmt :)
 
BBB ska ha 229:-/299:- mån för 2 mb och 329/279:- för 24 mb.så de har väl ok priser, någonstans i mitten. TDC tilltalar mig då de har kortast bindningstid + verkar inte ha något krav på fast telefoni för att få billigaste taxan då jag tror att priserna kommer fortsätta minska, någon som har erfarenhet av TDC?
 
Har TDC. Förutom att de är billigast fungerar det utmärkt.

Och kundtjänsten ska vi inta tala om, har två ggr mejlat frågor sena kvällar och båda gångerna fått svar inom 2 timmar!!! (De sitter alltså och svarar på mejl elva på kvällen!)
 
Låter som en trevlig bekantskap, man är direkt inte bortskämd med att supporten är som oljade blixtar på något annat företag ju. :)
 
Telia 2Mbit. Går som en volvo, inte särskilt sexigt men gör vad den ska utan strul
 
verkar som tdc tar 69:- extra om man inte har något telefoniabbonemang, måste kolla upp så att det inte finns någon hake med det, först trodde jag det var dyrare om man inte hade tdc som förval
 
Finansvalpen skrev:
verkar som tdc tar 69:- extra om man inte har något telefoniabbonemang
Nää, de tar inget straffavgift för att man inte har telefonabbonemang, till skillnad får Tele2 och BBB. Däremot kan man teckna telefonabbonemang med TDC för 79kr/månad.

TDC påstår dock att man får betala 15:- extra för pappersfaktura, vilket jag ännu aldrig behövt göra.
 
om man väljer bort sin valiga telefonleverantör helt så tillkommer dock en avgift, dock blir totalkostnaden betydligt lägre än att ha kvar det vanliga telfonabonnemanget, det är inte aktuellt för mig, men jag trodde först att det fanns krav på förval-telefon
 
Det finns faktiskt en minimihastighet och den är 20 Kbit/s

Detta regleras i SFS 2003:389 och SFS 2003:396

Skälet till att ingen kan säga mer är att alla hyr koppar av skanova som inte kan säga mer utan att individmäta varje par och det skulle kosta, man gjorde det bitvis när adsl var nytt. därav 1495:- i installationsavgift då
 
Det är precis som mats_o säger att man vid en installation kan göra en inmätning för att få en ögonblicksbild. Det som komplicerar är att xDSL t.ex. påverkas av antalet anslutningar som går i samma kabel och avstånd vilket kan innebära att kapaciteten för enskild anslutning påverkas. Men detta gäller nomalt vid högre hastigheter och avstånd till utrustning som man kopplas till, dvs du kan aldrig få ett förhandbesked om exakt vilken kapacitet du kan få, t.ex, 9Mbits eller 17Mbits om du beställer en 24Mbits.
 
Det verkar faktiskt vara skillnad på olika modem!

Jag har Alcatel Speedtouch Home, och har Telia 8Mbit ADSL. Jag får bara 7Mbit ner och 0.7Mbit upp. Jag har pratat med en kompis som haft samma kombination och uppgraderat till 24Mbit. När han bara bytt till det nya modemet men inget händ i växeländen så ökade hastigheten från 7/0.7 till 8/0.8 bara av modembytet. Modemet jag har orkar alltså bara knappt 90% av hastigheten på abbonemanget.

Till just det här modemet finns det ett kul tredjepartprogram som är gratis att ladda hem från nätet, som heter alcatool, och som bland annat kan visa en grafisk kurva över frekvensgången på signalerna från telestationen till modemet, och man kan få ut en hel del andra data. Enligt de siffrorna så är ledningen jag har helt okej för hela 8Mbit (trots att det är luftledning, dock bara motsvarande ett kvarters längd)...
 
Om det är luft eller markledning har ingen betydelse, bara kvaliteten på ledningen.
Detta skrivs över 5460 meter luftledning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.