Tjena!
Har en gammal kamin som jag inte hittar något namn eller typbeteckning på. Någon som vet vilken modell jag har?
 
  • Gammal svart kamin utan synliga märken i ett hörn av rummet, med en askhink framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Eriksson1
  • Laddar…
Plåtburk som liknar,inte säker men tror det var elektrolux som hade något liknande, en tändsticka brinner kaminen glödhet , den brann ut blev iskall, finns inget värmebevarande i den, bara lite plåtbitar, oekonomiskt att elda i men var en populär sort på
70 talet
 
J jonaserik skrev:
Plåtburk som liknar,inte säker men tror det var elektrolux som hade något liknande, en tändsticka brinner kaminen glödhet , den brann ut blev iskall, finns inget värmebevarande i den, bara lite plåtbitar, oekonomiskt att elda i men var en populär sort på
70 talet
Jo jag har märkt att man får hålla liv i elden för att den ska ge någon värme. Blir dock helt okej värmespridning med fläktsystemet :)
Kan inte hitta något när jag googlar runt på electrolux kaminer
 
Som jag sa det fanns, nu kommer jag ihåg, namnet var visst Hugo på den som var populär på 70 talet , men finns inte längre, så mer kan jag inte hjälpa med, sök på Braskamin Hugo ( det var Elektrolux ) så ser du vad som fanns, i övrigt kan jag inte hjälpa till.
 
Nä, en vanlig hugo ser det inte ut att vara. Är det möjligen en sådan med anslutna kanaler som kan blåsa in varmluft i flera rum? och där den övre luckan på framsidan döljer ett brandspjäll som skall öppna om det blir varmare än 50 grader i kanalerna?
 
E exerg skrev:
Nä, en vanlig hugo ser det inte ut att vara. Är det möjligen en sådan med anslutna kanaler som kan blåsa in varmluft i flera rum? och där den övre luckan på framsidan döljer ett brandspjäll som skall öppna om det blir varmare än 50 grader i kanalerna?
Du har helt rätt, är draget spirorör kors och tvärs i hela huset. Var lite fundersam över vad luckan på framsidan var för något. Den är fjäderbelastad så jag brukar spärra upp den med en snusdosa när man vill ha lite extra varmt just i vardagsrummet. Har du koll på vad modellen heter? :)
 
Undra om inte vi oxå har en! Våran är inbyggd dock! Skulle vilja veta vad det är. Det ser inte ut som en Hugo så vad kan det vara?!
Även vi har kanaler in i flera rum.
 
Vi har också en sådan. Är också intresserad av vad det är för modell. I ett gammalt dokument från 1980 så nämns namnet Keddy Impuls. Kanske är det en sådan?
 
Hej, har en likadan.Med inbyggda rör som sprider vörme Har ni kommit på vad det är för modell?
 
jag har en liknande med fläkt under.Men nu har den slutat fungera.Är det någon som vet hur man kan komma åt fläkten?
 
N Noiz skrev:
Hej, har en likadan.Med inbyggda rör som sprider vörme Har ni kommit på vad det är för modell?
Enligt en kamininstallatör som jag pratat med så är det en Keddy Impuls. Trodde den tillverkades någonstans i Örnsköldsvikstrakten när det begav sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.