Vi har gjort om huset från 2-familjs till 1-familjs hus samt byggt ut.
Det är utbyggnaden som krävt bygglov vilket gör att fastighetsdeklarationen behöver uppdateras.

Har mätt upp boyta enligt skatteverkets regler men får ytan till ca 21kvm mer än gamla boytan + nya tillbyggnad.

En skillnad är att trappan räknas som boyta eftersom det inte är trapphus längre. Men trots att jag räknar med det så är uppmätta boytan ca 10kvm större än vad den "borde" vara.

Frågan är vilka uppgifter jag ska ange. Gamla boytan + tillbyggnadens yta eller den helt nyuppmätta ytan?

Nästa steg är vad man ska ange i villaförsäkringen sedan.

Har hittat att mätreglerna ändrades 1989 men jag vet inte vad som är ändrat. Innan de ändringar som vi har gjort så byggdes huset ut på 60-talet och följde då alltså gamla mätreglerna.
 
Om du nu har mätt upp korrekt så är det väl den verkliga boarean enligt gällande regler du skall ange, vad annars?

Och är taxeringsvärdet en miljon eller högre spelar det ingen roll för fastighetsavgiften, för du får ändå betala maxbeloppet.
 
Felaktiga gamla mätningar är vanliga. Ofta har man räknat bort garderober och sådant, ibland även köksbänkarna, och bara mätt upp ren golvyta.
 
Så egentligen borde alla se över angiven boyta och biyta? Oftast innebär det att man han fler kvm vilket ger en förhöjd premie på försäkringen.

Hur funkar det hos försäkringsbolagen. Måste man se till att mäta efter de nya reglerna för att försäkringen ska gälla eller vad händer för de som aldrig uppdaterat boytan enligt nya reglerna och sedan råkar hela huset brinna ner? Får man ersättning för ett mindre hus än vad man egentligen har enligt nya reglerna?
 
En del FB mäter upp husgrundens yta och lämnar ersättning efter detta, finns en pågående tråd här om det.
 
Så att berätta för försäkringsbolaget att man har 20kvm mer i boyta och därmed betala runt 1000kr extra per år är bara dumt?
 
Kan vara, dumt att chansa, lär inte vara så stor skillnad i kostnad.
 
Problemet är ju att om de upptäcker att du egentligen har 10% större yta kan de sänka ersättningen med samma procent om något händer.
 
Då borde alla egentligen se över sin yta och särskilt om man inte har gjort några ändringar sedan 1989 eftersom boytan kan vara större än vad som står på pappret.
 
sankaboy skrev:
Då borde alla egentligen se över sin yta och särskilt om man inte har gjort några ändringar sedan 1989 eftersom boytan kan vara större än vad som står på pappret.
Det gjorde man eftersom man fick en helt ny taxeringsblankett då där det stor att man skulle kontrollmäta. Jag hjälpte pappa att mäta hans hus.De identiska husen på vår gata varierar mellan 156 och 162 kvm. Lite "lustigt", men många har då räknat bort hålet för trappan på övervåningen.
 
Där ser man. Gissar att det inte gjordes rätt i vårt hus då. Lika bra att få till så siffrorna blir rätt. Sedan att försäkringen blir dyrare är nog bara att ta. Händer det något med huset så vill man ju att försäkringen ska gälla.
 
Hemmakatten
Jag ändrade vår boarea med 4 kvm. Tänkte inte på att husets boarea utökades under byggtiden pga en byggteknisk detalj.
 
Hemmakatten
Om man ska sälja någon gång så tar mäklaren alltid boarean från Skatteverket så då är det dumt med för liten angiven/deklarerad boarea.
 
Biytan verkar inte heller stämma, men den påverkar antagligen inte försäkringen lika mycket så det är väll lika bra att få allt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.