Redigerat:
Kan inte hjälpa dig med cirkelsåg, men jag funderar på en 18V sticksåg från Bosch (jag har batterier). Vilken modell är det du är nöjd med?
 
sulfobus skrev:
Kan inte hjälpa dig med cirkelsåg, men jag funderar på en 18V sticksåg från Bosch (jag har batterier). Vilken modell är det du är nöjd med?
Ska du ha en batteristicksåg så rekommenderar jag limpmodellen GST 18V-LI.
 
maskan skrev:
Hej!

Står och väger mellan 2 cirkelsågar från bosch (har redan en sticksåg som jag är riktigt nöjd med + batterier och laddare).

[länk]
[länk]

Är lite osäker på de skillnader som finns mellan dessa två. Vad skiljer som borde göra att jag väljer den ena eller andra? Har någon erfarenhet från dessa sågar?

57mm vs 51mm gör ingen större skillnad för mig.
Denna (GKS 18V-57) har klingan på "rätt" sida, enligt många, den andra du länkar till har klingan på vänstersidan.

Jag skulle övervägt
denna - GKS 18V-57G
, den kan du använda på Bosch FSN sågskenor, viket inte är möjligt med GKS18-57.

Har själv 18V-57G sedan i somras, och den funkar fint, låter man klingan jobba och inte trycker på för hårt klarar den en hel del.
Använde min mest till kapning av trall och lite tryckta reglar på pooldäcksbygget i somras.
 
  • Gilla
Matte R
  • Laddar…
sulfobus skrev:
Kan inte hjälpa dig med cirkelsåg, men jag funderar på en 18V sticksåg från Bosch (jag har batterier). Vilken modell är det du är nöjd med?
Denhär kör vi med:
https://www.bosch-professional.com/se/sv/gst-18-v-li-b-35818-ocs-p/

Det finns även en annan "solo":
https://www.bosch-professional.com/se/sv/gst-18-v-li-s-35817-ocs-p/

Det som avgjorde för oss var att greppet i LI-B känns bättre vid "normal" sågning + att man direkt på knappen kan justera hastigheten. På solon justerar man såvitt jag förstått på ett separat reglage och har en on/off knapp för att såga eller stänga av. Kan dock tänka mig att solo-modellen är smidigare om man ska såga i många "konstiga" vinklar.

FredrikR skrev:
Denna (GKS 18V-57) har klingan på "rätt" sida, enligt många, den andra du länkar till har klingan på vänstersidan.

Jag skulle övervägt
denna - GKS 18V-57G, den kan du använda på Bosch FSN sågskenor, viket inte är möjligt med GKS18-57.

Har själv 18V-57G sedan i somras, och den funkar fint, låter man klingan jobba och inte trycker på för hårt klarar den en hel del.
Använde min mest till kapning av trall och lite tryckta reglar på pooldäcksbygget i somras.
Det är G-modellen vi tittat på. Varför anses 57-G ha klingan på "rätt" sida. Har inte sågat cirkelsåg tidigare, så vet inte vad jag föredrar :) Vad gjorde att du valde just denna såg framför den vanliga 18v li?

Vi kommer förmodligen kapa främst skivmaterial och liknande, då vi har en kap- och gersåg till reglar osv.

/MVH
 
Jag skulle också välja såg som är anpassad för FSN-skenor. Mycket bra hjälpmedel.
Såg nu att det var just det du tänkte.
 
Cheesen
FredrikR skrev:
Denna (GKS 18V-57) har klingan på "rätt" sida, enligt många, den andra du länkar till har klingan på vänstersidan.

Jag skulle övervägt
denna - GKS 18V-57G, den kan du använda på Bosch FSN sågskenor, viket inte är möjligt med GKS18-57.

Har själv 18V-57G sedan i somras, och den funkar fint, låter man klingan jobba och inte trycker på för hårt klarar den en hel del.
Använde min mest till kapning av trall och lite tryckta reglar på pooldäcksbygget i somras.
Men klingan bör ju vara på vänstersidan om man är högerhänt. Annars måste du ju böja dig över sågen för att sikta.
Valde min 18v Li med ett övervägande argument att klingan är på rätt sida, d.v.s vänster.
 
Daniel Östberg skrev:
Men klingan bör ju vara på vänstersidan om man är högerhänt. Annars måste du ju böja dig över sågen för att sikta.
Valde min 18v Li med ett övervägande argument att klingan är på rätt sida, d.v.s vänster.
Det är därför man vill ha en såg som fungerar med skena, då behöver man inte sikta bara måtta in skenan lägg ner sågen och kör... d.v.s. klingan på höger sida.
 
maskan skrev:
Denhär kör vi med:
[länk]

Det finns även en annan "solo":
[länk]

Det som avgjorde för oss var att greppet i LI-B känns bättre vid "normal" sågning + att man direkt på knappen kan justera hastigheten. På solon justerar man såvitt jag förstått på ett separat reglage och har en on/off knapp för att såga eller stänga av. Kan dock tänka mig att solo-modellen är smidigare om man ska såga i många "konstiga" vinklar.



Det är G-modellen vi tittat på. Varför anses 57-G ha klingan på "rätt" sida. Har inte sågat cirkelsåg tidigare, så vet inte vad jag föredrar :) Vad gjorde att du valde just denna såg framför den vanliga 18v li?

Vi kommer förmodligen kapa främst skivmaterial och liknande, då vi har en kap- och gersåg till reglar osv.

/MVH
Jag valde 57-G dels för att den har klingan, enligt mig på rätt sida, och för att den har sken-supporten.Det har inte 18V-LI.

Det är inte 57-G du länkat till iaf, bara så du vet. :)
 
Redigerat:
Daniel Östberg skrev:
Men klingan bör ju vara på vänstersidan om man är högerhänt. Annars måste du ju böja dig över sågen för att sikta.
Valde min 18v Li med ett övervägande argument att klingan är på rätt sida, d.v.s vänster.
Böja sig över och titta är nog mindre farligt än att råka ha fingrarna/handen i vägen vilket jag inbillar mig är lättare hänt då sågbladet kommer närmare den "sysslolösa" vänsterhand. :eek:
 
Fsn-skenan passar väl till den vänsterklingade "vanliga" sågen också (utan 57 i namnet)? Om jag tänker rätt kommer man alltid hålla den högerklingade sågen i vänsterhanden när man ska kapa skiva med skena, och den vänsterklingade med högerhanden? Borde det betyda att klinga på vänster sida är enklare att kontrollera?

Det är alltså 18v-li vs 18-57g som borde länkats :)

Första användningen blir att kapa bänkskiva.
 
Redigerat:
E
Oavsett vilken såg du väljer så ska du inte klyva virke med en bosch-klinga. Förr eller senare kommer det nypa. Byggskivor funkar bosch däremot utmärkt till.

Jag skulle valt 57G för att kunna använda med skenor.
 
maskan skrev:
Fsn-skenan passar väl till den vänsterklingade "vanliga" sågen också (utan 57 i namnet)? Om jag tänker rätt kommer man alltid hålla den högerklingade sågen i vänsterhanden när man ska kapa skiva med skena, och den vänsterklingade med högerhanden? Borde det betyda att klinga på vänster sida är enklare att kontrollera?

Det är alltså 18v-li vs 18-57g som borde länkats :)

Första användningen blir att kapa bänkskiva.
Nej, den passar inte de nya FSN skenorna med gummiläpp.
Om den passar de äldre skenorna utan gummiläpp vet jag inte, men tvivlar.

Är man högerhänt brukar man hålla sågen i höger hand, oavsett var klingan sitter. ;)
Hur många sladdsågar har klingan på vänster sida?
 
Jag tycker inte att du ska köpa en Bosch cirkelsåg alls. De saknar klyvkniv. Dels för att det är en nackdel vid klyvning av massivträ och bångstyriga skivor. Dels har de tagit bort en viktig säkerhetsfunktion - vad har de mer sparat in på/undgått att förstå nyttan av frågar jag mig?
 
Cheesen
VideX skrev:
Det är därför man vill ha en såg som fungerar med skena, då behöver man inte sikta bara måtta in skenan lägg ner sågen och kör... d.v.s. klingan på höger sida.
Det är inte alltid så enkelt med skena... Många gånger är vinkelhaken snabbaste och enklaste stödet.
 
  • Gilla
ohhvajobbigt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.