Jag gjöt(stavning?) några betongplintar i höstas och blandade då betongen med en 700w B&D borrmaskin. Maskinen gillade inte denna behandling så jag fick pausa många gånger och låta röken från maskinen att skingra sig. Men till min stora förvåning så höll den!
Tills igår då jag skulle blanda lite fix till klinkerläggning, då gav den upp helt.

Så hur stark borrmaskin måste man köpa för att den ska funka till ovanstående?
En ren blandarmaskin är väl säkert bäst men en sådan är inte intressant.
 
Troligtvis finns det ingen borrmaskin som fungerar till att blanda betong med. Inte ens till några plintar. Min rekommendation är att köpa en billigare blandarmaskin, det lär bli billigare i längden.
 
Det handlar väl inte så mycket om styrkan i det här fallet, utan utväxlingen och hastigheten.

Lite som att dra tungt släp med en sportbil, kraften finns där men det sliter betydligt mer på motorn än att dra samma släp med en traktor som har en tiondel av hästkrafterna.

Håller med phl, köp en billig blandmaskin även om det känns som det inte är intressant. Bättre resultat för mindre pengar.
 
Så länge man inte blandar större satser än 10-15 liter så skall det inte vara något problem med en bra borrmaskin.

Har själv blandat massor med fog och fix med ~1000W Metabo och blå Bosch. Båda elektroniskt reglerade och relativt lågväxlade. En maskin med elektronisk varvtalsreglering ger i stort sett fullt moment oavsett varvtal, medan en billig konventionell måste gå på fullt varvtal för att ge fullt moment.

Om du inte blandar väldigt ofta skulle jag föreslå att du köper en bra tvåväxlad borrmaskin med minst 1000W. Det blir förvisso dyrare än en billig blandare, men en borrmaskin behöver man ju ändå.
 
Jag blandar med en gammal (inköpt -82) Hitachi 2-växlad borrmaskin, vet inte hur många W men stark e den, har haft den som skräpmaskin i 15 år till sånt som sliter och smutsar ner. När den går sönder tänker jag köpa en riktig blandare, dels för att den är anpassad till jobben med handtag på rätt ställe och lagom varvtal dels för att jag inte vill använda min riktiga borrmaskin till såna jobb.
Så mitt råd är att köpa en blandare, så dyr som möjligt gäller för mina verktygsinköp eftersom jag tröttnade på billiga verktyg redan 1978 :)
 
  • Gilla
clamatt
  • Laddar…
Jag blandade 20 satser à (25+3) kg i direkt följd med min Makita DA 4037, aka "monstermakitan" Den klarar även 65 mm solid borr, dvs inte hålsåg på högväxeln. 150 mm hålsåg skall också gå bra på lågväxel, även om det största jag har använt är 132 mm. Max solid borrkrona är 115 mm på lågväxel. phl har lagt upp ett klipp på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=x3roN5fhHkQ
 
Redigerat:
Brukar använda en råstark borrmaskin. Blanda 20 - 25 kg satser är inga problem. Men man måste ha tillgång till lite luft också.:rolleyes:
 
Har blandat allt från grovbetong till flytspackel med en billig blandarmaskin från Alpha Tools. Tror den kostade runt 200 spänn på Bauhaus för några år sedan. Funkar klockrent, även om den väsnas något gruvligt. Rekomenderas! :)
 
Jag eldade upp min Bruksbo 900 watts borrmaskin när jag blandade bruk i somras:). Det slutade med att jag fick handblanda med spade i murarhinken:). (Jo, det går det också...)

Bruksbon är utbytt mot en blå Bosch borrmaskin som jag inte tänker använda till murbruk. Den kanske håller, men grejen är att det behövs en nedväxlad maskin för att det ska hålla i längden, speciellt om man har en krallig visp. Pratar här om satser med 25kg säckar.
 
Redigerat:
Om du inte ska göra så mycket kanske altenativet finns att hyra en...
 
Du bör titta lika mycket efter lågt varvtal som hög effekt. Runt 200-500 rpm så klarar man den mesta typ av blandning. En riktig visp är bäst. Kanske är en lågpris visp av några hundralappar det bästa alternativet, det gör inte så mycket om den går sönder. Speciellt om du köper den på bauhaus och får 5 års garanti.

Men borrmaskiner av bra kvalitet går också att bland med, åtminstone när man bara kör en säck i taget. Jag har blandat hundratals säckar betong, flytspackel, puts etc med borrmaskin, utan att någon har lagt av. Hur tungt maskinen får jobba påverkar man ju en hel del själv också, om man är försiktigt så sparar man maskinen, i princip utan att det tar längre tid.
 
  • Gilla
Emunication
  • Laddar…
Funkar även fint med 18 v skruvdragare, typ Makita bhp451, Dewalt dcd925. Lite känsla är det som krävs bara, vilket även gäller för all form av arbete ;)
 
phl skrev:
Troligtvis finns det ingen borrmaskin som fungerar till att blanda betong med. Inte ens till några plintar. Min rekommendation är att köpa en billigare blandarmaskin, det lär bli billigare i längden.
Håller med.
En noname blandare kostade sist jag tittade runt 700,- på Bauhaus. Har för mig att det var alpha tools.

Har tjänat mig och släkten troget i flera år.

Om man inte har extrem platsbrist, brukar det aldrig vara en bra lösning att ha en maskin som gör två saker.
 
jackeman skrev:
Funkar även fint med 18 v skruvdragare, typ Makita bhp451, Dewalt dcd925. Lite känsla är det som krävs bara, vilket även gäller för all form av arbete ;)
Jo, det går nog, men maskinerna är verkligen inte lämpade för det...för svaga och med för liten roterande massa, och med för klena lager. Dessutom tar det lång tid jämfört med en borrmaskin eller visp.
 
Jag var på bauhaus idag på lunchen och de hade Alpha Tools blandaren för 550 spänn, sen får man nog köpa en lite bättre visp för den som följde med såg ganska klen ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.