Hej,
har möjlighet att få en borrhammare av en släkting, och har två valmöjligheter. Tänkte höra om det finns förslag vilken jag borde välja.

Ena en ny Ryobi (500W) och andra en gammal Fein (380W). Ryobin verkar kraftfullare? Medan Fein känns som gammal proffsutrustning... Men jag kan ju ha fel, och är ju ändå gammal...

På Ryobins bricka står 10mm, medan Fein står 16mm, om det har någon betydelse. Är det max borrdiameter?

Stor skillnad i varvtalet 0-820 (Fein) och 0-2700...

Jag skall som första jobb använda borren till att spräcka en sten som sticker upp, samt borra hål i berg för fundament. Det blir ju inte någon väldigt aktiv användning, utan mer sporadiskt vid behov.

Kan tyvärr inte prova dem just nu.
 
  • En gammal Fein borrhammare med tillbehör i ett röd verktygslåda utspridda på ett svartsponsat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en borrmaskins märkplatta med specifikationer: Fein 380W, 16mm, 0-820 o/min.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgrans av Ryobi borrhammarens märkbricka med specifikationer: 230V, 50Hz, 500W, 0-2700 min⁻¹, och max borrstorlek 10mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skulle alla gånger ta feinen. lågvarvigt är bra
 
Fein, alla gånger.

EDIT: två på bollen. Men, i tillägg, jag tror att de båda är lite i underkant för att borra större hål i berg ...

EDIT2: googlade på Ryobin, och den borrar du typ mindre hål i betong, på sin höjd ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fein, alla gånger.

EDIT: två på bollen. Men, i tillägg, jag tror att de båda är lite i underkant för att borra större hål i berg ...

EDIT2: googlade på Ryobin, och den borrar du typ mindre hål i betong, på sin höjd ...
håller med där. välj en större maskin till hål i sten
 
Att en maskin har fler watt betyder inte att den är bättre.
 
O Otsef skrev:
Att en maskin har fler watt betyder inte att den är bättre.
Nä, det gäller nog bara för vattenkokare ... :rofl:
 
Ryobin är inte en borrhammare, utan en slagborrmaskin, efter vad jag googlat fram. Ska man borra i betong ska det vara en borrhammare. Och till natursten duger inte en slagborrmaskin alls.
 
Då väljer jag nog Feinen. Tack för svaren.
 
Strunta i båda de där gamla maskinerna. Kommer bara samla damm. Hyr en Hilti så är du snart klar med stenen.
 
  • Gilla
torkel84
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Strunta i båda de där gamla maskinerna. Kommer bara samla damm. Hyr en Hilti så är du snart klar med stenen.
Fein´en är ju ett konstverk! Om man får en kan man ju bara ha den som en vacker hyllvärmare ...
 
T tobbbias skrev:
Strunta i båda de där gamla maskinerna. Kommer bara samla damm. Hyr en Hilti så är du snart klar med stenen.
Jo, klart det går att hyra en proffsmaskin, rent av med förbränningsmotor eller kompressor och få arbetet gjort på några minuter.

Men för mig spelar det inte så stor roll om det går på några minuter eller flera timmar. Såklart om man står där med 1 cm hål efter flera timmar så får man väl tänka om, men om jag får jobbet gjort med Feinen på en dag så är jag väldigt glad.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kör hårt då som man skulle säga i gbg.:p
 
Det är helt olika maskiner, slagborr kontra borrhammare, läs den klistrade tråden överst i forumet. Feinen är inte så kraftfull m dagens mått mätt men den kommer att gå minst 10ggr snabbare än ryobin i sten.
 
Det är anslagsenergin som avgör hur bra den slår i betong. Men Ryobin är lite mer allround om du behöver borra t.ex. i trä
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är anslagsenergin som avgör hur bra den slår i betong. Men Ryobin är lite mer allround om du behöver borra t.ex. i trä
Nja inte riktigt hela sanningen, även slagfrekvensen spelar in.

Trenden inom bergborrning är högre frekvens och "lägre" slagenergi, men har testat hög slageneri och "bibehållen" frekvens också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.