Ska lägga nytt tak med dubbla gipsskivor på betong mha stålreglar. Min grova Makita batterislagborrmaskin DHP481 grejar det inte, som väntat. Borrning sker främst i storlekarna 6-8mm, ibland 10-12mm.
Tänkte investera i en borrhammare för ett enklare jobb.

Dock är det något som används ganska sällan, men lite kvalitet vill man ha iallafall. Helst inte mer än 1800:-

Bauhaus har en nätdriven Makita på kampanj för 1295:-. 2,4J och 2,7kg.
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-830w-sds-plus.html

Bra pris?

Eller borde jag satsa på en batteridriven? Har batterimaskiner från Makita sedan tidigare. Funderar på en DHR202 för 1700kr.
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-18v-z-modell-dhr202z.html

Stirrar dock inte blint på Makita, är öppet för alla förslag. Tacksam för all råd och tips

Mvh
Magnus
 
Personligen är jag svag för Metabo när det kommer till kombihammare.

Men en batterimaskin är ju aldrig fel, så länge den har kraften.
 
Metabos nätdrivna varianter verkar dyra när jag kollade. Makitas på 1295:- känns som ett konkurrenskraftigt pris i förhållande till kvalitet?
 
Du får en KHE2444 för ungefär samma peng, eller en KHE2644 för lite mer, men Makita brukar vara bra grejer också så det är säkert ett bra köp också!
 
Skall du inte använda maskinen mer en några gånger per år så funkar oftast de billiga på Harald nyborg/Jula.
Min egen köpte jag för 9 år sedan på Harald Nyborg och den höll fram till den fått kämpa med lite större projekt (125mm hål genom betongvägg) där hålfräsen högg till, sedan dess kan rotationen strula ibland (misstänker ett par kuggar gått i växellådan). Men det blir något liknande när väl den ger upp, 349:- på 9 år är relativt billigt :).

Men Makitan är förhållandevis billig med tanke på kvaliten, så det är ju ett bra val om du vill vara märkestrogen.
 
Det blev en från Jula. Ett sällanverktyg så det kändes ej motiverad att lägga tusen kr på
 
En av de viktigare egenskaperna i en borrhammare är att ha steglös varvtalsreglering. Detta är helt nödvändigt för att kunna initiera ett borrhål exakt på bråkdels millimetern där man vill ha det.

Billiga borrhammare brukar vara on/off, ett exempel på hur det ska vara är Hilti TE2-M (och förmodligen flertalet av bra borrhammare). Körde ett par 12mm-hål härom dagen i gammal källarbetongplatta och slogs av hur vansinnigt exakta de blev när man kommer med rätt verktyg... inkl riktigt fina borrkronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.