Hej!

För att det inte skall bli som vilken annan tråd som hellst 'vad ska jag köpa för maskin?' tänkte jag specificera vad jag behöver.

Finns det någon batteridriven (hellst Makita eftersom jag har makitagrejjor och sådana laddare) borrskruvdragare med slagfunktion? Hellst med momentinställning och många rpm vid borrning. Geschwint, vart är du?
 
dogen skrev:
Hej!

För att det inte skall bli som vilken annan tråd som hellst 'vad ska jag köpa för maskin?' tänkte jag specificera vad jag behöver.

Finns det någon batteridriven (hellst Makita eftersom jag har makitagrejjor och sådana laddare) borrskruvdragare med slagfunktion? Hellst med momentinställning och många rpm vid borrning. Geschwint, vart är du?

Makita med slagborrfunktion (antar att det är vad du menar, och inte mutterknackarfunktion) finns så vitt jag vet i 12 och 24V utförande (borde finnas 18V också kan man tycka, men jag vet inte vad den heter i så fall).

12V: 8414DWFE och 8413DWDE. Jag tror att 8414 är ersättaren.

8414: 3 växlar, max RPM 1600. 13 mm stål, 44 mm trä. 0-24000 slag. 62/31Nm. 2,3kilo. Levereras m 3,0 NIMh batteri.



24V: BHP460SH
16 mm betong, 13 stål, 38 trä (alltså mindre än 12V av någon anledning). Vridmoment anges till 46 Nm (torde vara mjukt förband, vilket dock verkar märkligt att ange. 46Nm låte lite för hårt förband för en 24V). 2 växlar, max 1500 rpm.

Väger 2,7Kilo. Och har 1,7Ah NiMH (vet ej varför det endast är 1,7ah)
 
Ja precis, inte cirkelslående skruvdragare. Skall spana in dem. Tack för tipsen!
 
(borde finnas 18V också kan man tycka, men jag vet inte vad den heter i så fall)
Finns bara utomlands än så länge.. den här Lithium batteri dragaren drömmer jag våta drömmar om på nätterna.  :) ;) :D ;D

url]

18V, 63nm, 0-1700rpm (3 växlar), 0-25500 slag/min. 2.2kg. sug på den ni!

 
Heh, jag var och tittade på den. Fick inte se den (av ovan nämnda orsak) men den kunde beställas hem. Den blev dock så fruktansvärt dyr så jag bestämde mig (speciellt eftersom jag bor i trähus och eg inte behöver slagfunktionen) för att köpa en nätdriven maskin. Det vart en blå bosch (något jag aldrig trodde att jag skulle äga).
 
Wow den var cool, var kostade den då? Nu när du ändå frågade ::)
 
Åker till USA nästa vecka och då skall jag köpa en i butik. Det blir lite kul... och braaaa mycket billigare, jag har ju redan trafo.
 
Olorin: Ja, jag vet inte exakt men han sa ungefär 'många tusen + moms'. Vet inte ifall vi fastslog exakt vad den kostade, men 6000kr snurrar runt i huvudet, även fast det låter lite väl mycket. Fast å andra sidan kostar 'nyheter' en hel del. Att den dessutom var på 18V och med tre (?) batterier på nyutvecklade 3.2Ah eller hur det nu var. Nu kanske jag blandar ihop med en snarlik modell iofs, men billig lär den inte vara.
 
Har precis kommit hem från USA resan. Spenderade en vecka på västkusten. En dag fick jag helt för mig själv vilket innebar lite inköp. :)

Fick rota litegrand för att få fram en lokal ÅF för Makita inne i San Francisco men hittade tillslut: Post-Tool lite avsides i ett industriområde. Det blev två dragare, en Makita till mig själv samt en Panasonic till en nära bekant som fyller jämnt.

Makita BTD140 (18V LiIon, 1,5kg, 3Ah x 2): ($389) 2917:-
Panasonic EY6409GQKW  (12V, 3,5Ah x 2): ($189) 1417:-

Funderar på att kolla vad det skulle bli om man kan få dom att skicka med USPS då dom hade rätt bra urval av de flesta proffsmärken "Over there".

Makita BHP451 var rätt tung. Slagborr tenderar bli det. Det kändes som att det inte skulle bli en favorit så den skippade jag. Länge leve min 6227...
 
Tjena geschwint. Du gjorde inga andra fynd? Jag är på gång att ska resa till USA/NY. Funderar på vad man skall satsa på för prylar. Verktyg är ju alltid roligt... kameraprylar är också skojj, men det känns som att det blivit dyrt i USA (kameraprylar - oj fel forum).

Har du någon sida typ pricerunner fast för usa eller chansade du bara runt på affärerna?
 
Jag har handlat tidigare från USA genom telefon och UPS och generellt så är det billigare med frakt, moms och alla avgifter inräknade. Så reser du dit kan det bara bli billigt...

Jag brukar göra en lista på vad jag skulle vilja ha eller vad jag vill känna på. Sedan börjar jag googla efter modellerna i USA. Kolla gärna in din favorit tillverkares sida i USA och titta på dess lista över ÅF i det område där du skall vara. I SF tyckte dom att jag skulle köpa Makitas LiIon paket med flera verktyg då det skulle bli mycket billigare per verktyg och det kunde jag hålla med om.. Fast jag förklarade att i Sverige så är Makita prissatta så att allt i USA är en "bargain".

Efter att du hittat en lämplig shop så ring dom och kolla vad dom har och om dom skulle kunna beställa åt dig tills du kommer dit.
 
inte alltid så enkelt att hitta den där shopen, som annonserar på nätet till lågpris. De allra flesta brukar ligga på ställen dit man normalt inte kommer, och ofta inte har någon direktförsäljning till kund. En del firmor har f ö ingenting på lager, utan förmedlar endast affären. Enklast är att kolla innan man sätter sig bakom ratten för att åka 30 mil, eller mer i onödan. Skicka mail och fråga innan.
http://www.toolsandhardware.net/B00..._Volt_Cordless_Hammer_Driver___Drill_Kit.html
 
Helt klart att du kanske inte hittar lågpris erbjudandet som finns på nätet... fast de flesta priser i butik är fortfarande väldigt lågt jämfört med butikspris i Sverige.

I SF fanns det 5 officiella Makita butiker inom taxi avstånd, dvs mer eller mindre under $15. Några hade en hemsida, den jag valde hade ingen fast jag kunde ta bussen dit rätt enkelt och taxi tillbaka med lasset.

Ex. (off topic): Makita 3612C $225 ~ 1690:- vilket är nästan en tredjedel av vad den kostar här hemma. Detta var deras pris i butik, oprutat. Jag hade säkert kunnat pruta lite om jag köpt flera maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.