Vilken bordcirkelsåg funkar bäst till allt?
Förmodligen är det som vanligt att ingen maskin är bäst på allt, men vilka gillar ni?
Jag har köpt en Woodcraft på HN men bordet hade en konkav form (heter det om det buktar innåt?) Så den har jag inte ens monterat klart...

Har kollat på Metabo TS250 på DUAB. Denna har bord i aluminium.
Vad är denna typen av såg lämpad för, och till vad kan man inte använda den med gott resultat?
Metabo har ju även TKHS med 4,2 kW motor, ngn som vet hur precisionen är i denna?

Den skall användas till invändigt snickeri i lösvirkeshus.
 
Lite mer info om vad du vill ha,.

Typ:
-Pris
-Vikt, typ bärbar eller släpbar.
-Finns 3-fas?
-Ska det finnas möjlighet till förlängningsbord?
 
villafors skrev:
Vilken bordcirkelsåg funkar bäst till allt?
Förmodligen är det som vanligt att ingen maskin är bäst på allt, men vilka gillar ni?
Jag har köpt en Woodcraft på HN men bordet hade en konkav form (heter det om det buktar innåt?) Så den har jag inte ens monterat klart...

Har kollat på Metabo TS250 på DUAB. Denna har bord i aluminium.
Vad är denna typen av såg lämpad för, och till vad kan man inte använda den med gott resultat?
Metabo har ju även TKHS med 4,2 kW motor, ngn som vet hur precisionen är i denna?

Den skall användas till invändigt snickeri i lösvirkeshus.
Jag har elu 744 vilken motsvarar den gamla modellen av dewalt 744. En mycket trevlig maskin, med för typen av sågar bra precision. Dock har motorn en tendens att brinna upp (skall enligt uppgift vara åtgärdat på den nya modellen av 744an), varför ett överlastskydd bör monteras (det pratar vi om här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...7-overlastskydd-pa-dw744-m-fl-bordssagar.html ). Dock tror jag inte att jag hade köpt en ny 744 idag, främst för att dewalt har förändrat den själv, utan hjälp av ingenjörerna från elu (eller kanske egentligen för att dewalt av idag har en annan syn på maskiner och kostnaden för dem än elu hade 1990).

Anhållet på 744 är det bästa med den, toppenfint. Däremot lider den enligt min uppfattning av 2 saker:

1, inget bord/rullar bakom maskinen. Kör man långa brädor/skivor så behöver man någon som tar emot eller så någon form av bockar med rullar/bord etc. En smidig "färdig" lösning hade varit guld värt ibland.

2, spåren som kapanhållet löper i är för stort i förhållande till skenen på kanpanhållet. Detta kan man lösa genom en bra tillsågad eklist eller liknande, men det är ändock störigt.

Observera dock att dewalt 745 är en mindre version än 744, verkar inte vara någon höjdare om du frågar mig.

Boschs motsvarighet GTS10 brukar också vara populär. Har inte kör så mycket med den, men den verkar trevlig. Dock är anhållet inte av samma klass. Till den kan man dock köpa anti-gravity stand vilket verkar mycket, mycket trevligt. Knakse funkar det på 744an också, någon som vet?

Vill du lägga mer pengar så kan festo cs50 eller 70 vara av intresse. Jag har lite erfarenhet av dem, men har än känsla av att de är att räkna med i toppstriden.
 
Gissar att du vill kunna flytta runt på den. Kör själv mycket med GTS10, och den är jag nöjd med, men har alltid ett hemmagjort förlängningsbart bord till den.

1800W räcker ganska långt, men man behöver eg. en lös klyvkniv till den för att kunna spåra och sånt med klyvkniv, men det finns ju varianter att tillverka själv här på forumet.
 
ok så GTS10 verkar ju bra, men var finns ställning och förlängningsbord?
Vad tror ni om Metabo TS250?
Frågan var:
Typ:
-Pris
-Vikt, typ bärbar eller släpbar.
-Finns 3-fas?
-Ska det finnas möjlighet till förlängningsbord?

Pris är viktigt men funktionen är viktigare. Så dyrt att det funkar men inte dyrare.
Släpbar är inte fel, det är ju bara ett hus jag skall bygga.
ja 3fas finns!
Ja förlängningsbord skall vi ha!

Är det möjligen så att om det ska bli bra resultat så behöver man först en typ Metabo TKHS 315M för att klyva virke, råspont etc.
Sedan en TS250 för att klyva finsnickerier med, typ klickgolv, passbitar köksinredning etc.
Detta kostar då 14-15.000 SEK.
 
Jag har en TS250 och är överlag nöjd med den. Lider dock av samma problem som snickarbodens DeWalt. Finns dock förberett med lite skruvhål etc för att sätta förlängning och breddning men jag undrar om det finns i tillbehörslistan.

Annars är det 2 kW på motorn och för mina behov räcker det. Jag har haft den till klyvning av snickerivirke och sågning av inredningsvirke.

Jag har gjort ett enkelt fräsbord som sitter i bordsbreddaren på sågen och det funkar.

När det gäller breddning och förlängning undrar jag om inte Makitas variant har det. Kan vara något att kolla.
 
Tror du är inne på rätt spår att ha två sågar, men förlängningsbord på en liten såg är ju sådär användbart. Det beror förstås på vad man ska klyva, men 1,5 - 2 m är bra att ha, så man kan klyva upp långa plank. Till den GTS10 jag använder i jobbet har jag ett långt höj- och sänkbart bord enligt ovan och det är obetalbart. Man kan själv klyva fem meter långa plank med ett rullstöd bakom sig.

Men det beror som sagt helt på vad man ska klyva.
 
Mr Handyman skrev:
Gissar att du vill kunna flytta runt på den. Kör själv mycket med GTS10, och den är jag nöjd med, men har alltid ett hemmagjort förlängningsbart bord till den.

1800W räcker ganska långt, men man behöver eg. en lös klyvkniv till den för att kunna spåra och sånt med klyvkniv, men det finns ju varianter att tillverka själv här på forumet.
Hejba, det där hemmagjorda förlängningsbordet är jag intresserad av. Kan du ge mer detaljer? Ev. i en egen tråd med en bild eller två. Har sett att det finns skruvhål i GTS10 som skulle kunna funka till infästning av extra bord men inte kommit någonvart med idéer.
 
För det första ska du se till att byta in din woodcraft. Inte ens billiga sågar ska ha konkava bord.
 
Det är inget hemmabygge, utan ett monteringsbord från industrin som man vevar upp och ner, men det behöver ju inte vara höj- och sänkbart för en sån såg utan det räcker med att det är på rätt höjd, och det går utmärkt med ett vanligt köksbord i rätt höjd. De behöver ju inte sitta ihop heller, men de borde vara fastskruvade i golvet båda två.

På den andra GTS10 jag använder har jag bara byggt en ställning av brädor med en skiva på toppen och det fungerar lika bra.

De här två lösningarna är ju primärt användbara i ett snickeri och kanske svårare om man flyttar runt dem, men ett par bockar och en rejäl skiva med några längsgående reglar under gör ju samma jobb, bara alltihopa är plant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.