Vi hade en fin blomma i vår trädgård, som tyvärr hade knäckts idag. Jag tog bild på den och ett par blad som hörde till, och undrar om det är någon av er som känner igen den? Den luktar lite hyacint, men det trodde jag inte man kunde odla utomhus i Sverige.
Det måste vara en perenn, för vi har bott här sedan sommaren -05 utan att ha planterat den. Fast vi planterar gärna nya, den är himla fin!
 
  • blomma.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
säker på att det inte är en hyacint?, har exakt en likadan fast blå i vår trädgård. Kan ju vara så att det svenska utomhusklimatet gör så att den inte utvecklas på samma sätt som dom man ser i affären
 
Sant! Har den stora "din trädgård"-boken, och där står att det inte går att plantera hyacinter utomhus i Sverige, men det stämmer nog inte dp. Luktar VÄLDIGT mycket som en hyacint.
 
Vi har flera hyacinter som kommer lite var stans i trädgården som tidigare ägare planterat. Över vintrar visst i Sverige i alla fall skåne.

mvh plexi
 
Henriettae skrev:
Sant! Har den stora "din trädgård"-boken, och där står att det inte går att plantera hyacinter utomhus i Sverige, men det stämmer nog inte dp. Luktar VÄLDIGT mycket som en hyacint.

Klart det går, fast kanske bara ett tag. Mina föräldrar hade det i "trädgårdslandet", vid radhuset när jag var barn på 70-talet i Märsta utanför Arlanda. Vet inte vad det är förklimatzon där men mycket möjligt att morsan planterade ut överblivna julhyacinter och att det bara orkade överleva några år och att hon fyllde på med nya allt eftersom.
 
Ok, då är det nog en hyacint, jag skiter i boken! Tack för svaren!!
 
Klart det går att sätta ut hyacinter! Jag har precis planterat ut jullökarna här, och mamma gör det varje år och har fullt av hyacinter i trädgården som kommer upp igen år efter år. Nu upptäckte jag att jag har flera hyacinter sedan tidigare i trädgården också (detta är vår första vår i vårt nya hus:)) och de måste ha klarat sig i flera år då den äldre dam som ägde huset tidigare inte orkat göra ngt i trädgården på åtminstone 5 år. Här i Skara har vi zon 2, men mamma och pappa bor i zon 3-4 i Östergötland, men det är inga problem med hyacinterna. Så spara lökarna i jul, och sätt ut dem på våren så kommer de nog!
 
Ja, det måste jag göra! De är ju SÅ fina!! Vi har zon 4 här, så de verkar rätt tåliga ändå, tycker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.