Hej har beställt betongbil till enklare stallbyggnad och skulle återkomma med exakt mängd jag ville ha och kvalitet.
Betongkillen föreslog en som hette c25-30. Det fanns dessutom ett flytmedel som tillsatts. För och nackdelar med det?
 
Angående åtgång så har jag räknat med 5,5m3 betong?
total yta 46m2 inga kantbalkar(väggarna består av granitstenar). 10cm platta gjuten direkt på 13-32makadam
 
Jag hade valt Max 16mm Sten och konsistens S4. Flyt har man för att göra betongen lösare och det får du i en s4. Sen om du tycker den är trög när den kommer kan du be dem ösa i mer flyt. Sen om du gjuter på en markduk går det mindre betong då lite alltid sjunker ner i makadamen.
 
Han pratade om 16mm sten och halvflyt så det kanske är en S4 då. Jag har redan armerat så jag slipper helst lägga markduk nu.
 
Vill du ha betongen bättre motståndskraftig väljer du till xc3. Då är den bättre skyddad mot väta ochburin som annars fräter på betongen. Det brukar inte kosta mycket extra oftast ingår det i deras grund koncept.
 
ännu mer att fundera över alltså :)
 
Plattan färdig.
Jag skulle ha hyrt en vibrostav men efter att företaget jag beställde betongen hos sa flera gånger att jag inte behövde hyra eftersom de hade med sig det i lastbilen struntade jag i det. Vad hände? Jo, givetvis fanns ingen vibrator i bilen. Vad tror ni om att inte betongen blev vibrerad? Den verkade rinna ner väldigt bra runt armeringen och vi rakade, klafsade och stötte med rakor, samt gungade ordentligt med sloda. Betongen var en s4
 
En platta till ett litet stall är ju ingen bropelare så det går säkert bra. Glöm inte att vattna och täck plattan för bästa resultat och minst sprickor.
 
Redigerat:
Det är rätt exponeringsklass du ska bestämma, betongrecept tar leverantören fram efter det.
 
Tips är att jordbruksverket har en skrift som heter "Bra att veta om mindre häststallar" där det finns ett kapitel om golv.
 
har vattnat flera gånger om dagen. Frågan är hur många dagar efter man bör vattna nu så här när värmebölja är på g.
 
Vattna hela första två dygnet och låt täckningen ligga en vecka så är du på säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.