I sommare hade jag tänkt gjuta en del djupa plintar (1 - 2 meter) i lerig jord, och jag funderar lite på den kommande investeringen i betongblandarutrustning.

1 rund plint 17,5 cm diameter = 25 - 45 liter betong.

Blandarstav till min befintliga Metabo BE 622 S R+L och blanda i vanliga murarhinkar. Investering 100:-

Mindre betongblandare på Biltema, investering 1600:-

Större betongblandare på Jula-rea, investering 2000:-

Enormt gammalt as på blocket, investering 1500:- (1000 kr för att hyra släp och frakta hem den).

Någon plats för att förvara en större cementblandare finns egentligen inte, så är det inte en stor nackdel med mindre maskiner så är det att föredrag.

Även andra förslag mottages tacksamt. Och är det någon i Falu-trakten som har en betongblandare att hyra ut så skicka gärna ett PM.
 
Gräv alla hål, hämta hem material, förbered och hyr sen en blandare. Då kommer du billigt undan och får en maskin som fungerar.
 
Hyra är ju ett alternativ, och 150:- / dag för en maskin som är lite vassare än jula-maskinen är ju klart vettigt. Risken är väl att hålen vattenfylls om man borrar på lördagen och gjuter på söndagen, men det kanske inte gör något?

Hur jobbigt är det att blanda betong i murarhinkar jämfört med att använda betongblandare?
 
Att blanda i hinkar är ju jätte tråkigt, jobbigt och tar lång tid. Har själv Julas blandare och den fyller helt klart mina behov. Men precis som arvid0 är inne på så är hyra ett bra alternativ om det bara rör sig om att använda den en dag eller två.

Har man en egen så finns det alltid behov att gjuta något :cool:
 
Vet inte hur många plintar det handlar om, men själv har jag gjutit både en mindre platta och ett flertal plintar bara genom att blanda i skottkärra med spade. Visst, svetten rinner, men det blir bra!

Plattan är alltså till en utedel till en värmepump så ingen får för sig att jag skottkärreblandat betong till ett hus. :)
 
Det är 5 + 12 plint. Troligen kommer jag att borra ca 1,5 meter med 17,5 cm jordborr. Det ger ca 45 liter betong per plint med toppplattan inkluderad.
 
3 säckar färdig betong tycker jag går bra att blanda på en gång i en skottkärra. Det är ca 39 liter. Underskatta dock inte hur jobbigt det är. Två sådana laddningar och man (jag) är helt färdig efteråt.
Är det så många plintar så är det nog vettigt att hyra en betongblandare.
 
Min erfarenhet:

Blandarstav: går bra till en eller två säckar. Sen är det drygt, och du kan inte göra ngt annat under tiden.

Biltemas: har en (troligtvis samma, men brandad olika) liknande från Jula. Funkar för mindre mängder, bra t.ex. när man murar (när man bara vill ha en säck bruk i taget). Men, den klarar inte att köra 15 omgångar * två säckar i sträck (två i varje omgång tycker jag är max), då löser överhettningsskyddet. Motorn på 220W klarar inte jobbet helt enkelt.

Julas: köpte sedan en 165-liters med 850W motor på Hornbach (2695:), dvs ngt större och kraftigare än denna. Den gör jobbet galant, säck efter säck. Denna räcker gott och väl för ditt behov.

Min tanke är att använda mina tills källargolvet och källartrappan är klara, sen sälja på Blocket. Det verkar vara bra omsättning på blandare där.
 
Redigerat:
Antingen en 3-fas eller 2st 1-fas.......att ha dåliga grejer när man ska blanda betong är lika kul som att titta på målarfärg som torkar.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.