Jag ska installera en gjutjärnskamin och strålningsskydda väggar till detta i vår Norrbottensgård (liggtimrad långsmal gård med dryga 100 år på nacken). Kaminen ska stå i ett innerhörn, i vinkeln mellan en bärande timmervägg och en vanlig träregelvägg. Bjälklaget är runda åsar med ca 1000-1200 mm mellan i varierande dimensioner.

Så då ställs jag inför funderingen kring hur mycket väggar och bjälklag kan bära utan problem. Kaminen som sådan kommer nog att väga 120-150 kg. Strålskyddet som ska till finns lite olika lösningar på:

- EI90-vägg med 75 mm lättbetongblock, t.ex. multiplattan väger ca 300 kg ca 2000 kr => EI90 dvs 50 mm avstånd till kaminen

- EI90-vägg med 90 mm Lecablock väger knappt 400 kg ca 800 kr => EI90 dvs 50 mm avstånd till kaminen

- Luftad mineritspalt ca 80 kg ca 1700 kr => strålningsskydd 250 mm avstånd till kaminen.

Så vad tror ni som varit med ett tag att sådana här gamla åsbjälklag klarar för laster? Timret är i gott skick och från dia 200 och uppåt. Väggbeklädnadens last kommer ju delvis att fördelas ut på väggen, men samtidigt står ju väggen på bjälklaget i det ena fallet.

Vad klarar jag för last och vilket alternativ ska jag välja? Behöver jag säga att jag gärna vill ha kaminen inne i hörnet, dvs ett kort avstånd till vägg är bra.
 
Ingen som har en susning? :( Jag fick höra en siffra att gränsen mellan sk "tung eldstad" och lätt eldstad gick vid 300 kg vilket skulle innebära att normalt lastar man sällan mer än så med "punktlast" på vanligt träbjälklag.

Ingen som kan ge mig en hint om bärförmåga rent schablonmässigt. Jag är fullt medveten om att det knappast kan gälla specifikt för min situation, men det finns väl fler timmerhus i landet. Hur har ni gjort själva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.